لوگوی سایت

"<yoastmark

      در این مقاله از سایت یووی پرینت با شما همراهان گرامی هستیم تا تعریف مشخصی از چاپ ریسو و فلسفه ی این فرآیند چاپ پرکاربرد ، ارائه کنیم و در ادامه به ذکر مزایا و برخی موارد فنی و تخصصی در مورد چاپ ریسو بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

چاپ ریسو چیست؟

  • اصطلاح چاپ ریسو ، یک برند تجاری ثبت شده برای دستگاه های چاپ دیجیتال است
  • که توسط ریسو کاکاگو در ژاپن تولید و ارائه شده است؛ که امکان چاپ بالا درحجم زیاد و بالاترین سرعت و کمترین هزینه را فراهم می کند.

مزایای چاپ ریسو و تفاوت آن با چاپ های دیگر

در استفاده از دستگاه های این نوع چاپ ، مزایای زیادی وجود دارد که بارزترین آنها سرعت چاپ بسیار بالا (حداکثر تا 190 ppm بسته به مدل) است. به عبارتی می توان ریسوگراف را به یک کارگاه بزرگ تشبیه کرد، که با عملکرد ساده و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری کاربر به وظیفه خود عمل می کند. اگرچه ظاهر دستگاه ریسوگراف با دستگاه‎‌های فتوکپی معمولی یکسان است، اما در عمل تفاوت‌‎های بسیاری دارند، برای مثال به موارد ذیل دقت کنید:

  • سرعت چاپ در دستگاه ریسو بسیار بالاتر از دستگاه فتوکپی صورت می‌گیرد.
  • از نظر کیفیت، دستگاه ریسوگراف چاپ بهتری از فتوکپی دارد. اما در مقایسه با افست، کیفیت پایین‎ تری را نشان می‌دهد.
  • مستر دستگاه‎های ریسو به شکل یک‌بارمصرف به کار می‌روند، بنابراین برای چاپ با تعداد بالا در نظر گرفته می‌شوند.
  • جوهرهای مورد استفاده و مستر دستگاه های ریسوگراف تنوع دارند. بر این اساس می‎توان با توجه ‌به شرایط متفاوت، گزینه های مختلفی را برگزید.
  • دستگاه‌ های فتوکپی دیگر می‌توانند به‌صورت دو رو عملیات چاپ را انجام دهند. اما با ریسوگراف تنها می‎توان به‌صورت یک رو تصویر را چاپ کرد. این امر به‌دلیل به وجود آمدن سایه در یک روی کاغذ رخ می‌دهد که امکان استفاده‌کردن از طرف دیگر کاغذ را از بین می‎برد.
  • چاپ با دستگاه ریسوگراف بسیار ارزان‎تر از بقیه روش ها صورت می‌گیرد. بنابراین گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری به‌شمار می‌رود.
  • در مواردی که کیفیت بسیار بالا مدنظر نیست برای تکثیر کتاب‎های با تیراژ بالا می‌توان دستگاه ریسو را به خدمت گرفت.

 

ریسو صنعتی

علت استقبال چاپ ریسو در چاپخانه ها

علت محبوبیت این دستگاه را در بین صاحبان چاپخانه‎ها می‌توان در توضیحاتی یافت که بر ما آشکار می‌سازند که ریسوگراف چیست. ریسو از فناوری‎های متعددی جهت چاپ تصاویر استفاده می‎کند. در واقع در یک ریسوگراف ابتدا متن یا تصویر موردنظر با اسکنرهای قوی اسکن می‎شود. پس از آن یک شابلون یا مستر از روی تصویر اسکن‌شده به دست می‌آید و جهت چاپ با سرعت بالا به کار می‎رود.

مکانیکی بودن عملیات چاپ در ریسوگراف علت کاهش مصرف برق از دستگاه فتوکپی به‌شمار می‌رود. از دیگر دلایل چاپخانه‎ها برای استقبال از این محصول را ارزان بودن هزینه چاپ با آن نیز می‌توان دانست.

برتری های چاپ ریسو

اما میزان تقاضا در عرصه های مختلف متفاوت است و زمان چاپ و آماده‌ سازی سفارشات فوری از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر می خواهید امور چاپی همراه با کیفیت و سرعت بالا را با هزینه مناسب انجام دهید، ریسو بهترین گزینه است.

سازگاری دستگاه ریسو با محیط زیست

     نکته حائز اهمیت این دستگاه سازگاری با محیط زیست است. همه  دستگاه های ریسو گراف از جوهر امولسیون استفاده می کنند که بیشتر آنها بر پایه مواد اولیه پایدار مانند روغن سویا یا سبوس برنج است که از مواد قابل تجزیه ساخته شده اند و هیچ گونه اشعه مضر تولید نمی کنند.

چاپ ریسو در چه سایزهایی انجام می شود؟

در بیشتر موارد دستگاه‎های ریسوگراف تنها توانایی چاپ تصاویر بر روی کاغذ A4 را دارند. اما دستگاه‎هایی نیز وجود دارند که بر روی کاغذ A3 چاپ می‎کنند. سایز A4 بیشتر جهت چاپ پاکت‎های نامه، سربرگ‎های اداری، تراکت تبلیغاتی و فاکتور استفاده می‎شود.

سریع ترین چاپ متعلق به کدام دستگاه است؟

دستگاه چاپ ریسو به‌علت برخورداری از روش عملکرد خاص، نسبت به فتوکپی و افست بالاترین سرعت را نشان می‌دهد. در این دستگاه پس از این که تصاویر اولیه شناخته شدند و مراحل اسکن را طی کردند برای چاپ در تیراژهای بالا به‎کار می‌روند. با استفاده از این دستگاه‌ها در این مرحله از چاپ دیگر به کار فیزیکی نیازی نیست. زیرا تنظیمات اولیه ریسو به‌صورت خودکار فرایند تکثیر را انجام می‌دهد.

ریسو چند رنگ

فرآیند چاپ ریسوگراف

     فرآیند چاپ ریسوگراف از طریق یک استنسیل موقت از طرح و یا متنی است که شما قصد تکثیر آن را دارید انجام می شود.

  1. بدین منظور بایستی نخست با تبدیل اطلاعات اورجینال به دیتا الکترونیکی از طریق یک لنزCCD و فرستادن این اطلاعات به ترمو هد انجام شود.
  2. سپس روی یک ورق نازک به نام مستر ایجاد می‌کند.
  3. پس از آن مستر به یک درام استوانه ‌ای از جوهر متصل شده
  4. و همچنان که کاغذ از داخل ماشینِ تکثیر عبور می‌کند، جوهر از درام ( از طریق استنسیل مستر )، روی کاغذ منتقل می‌شود
  5. و نسخه ها با چرخاندن برقی سیلندرچاپ می شوند.

چاپ ریسو در چه رنگ هایی انجام می شود؟

از همان ابتدای اختراع این دستگاه، چاپ به‌صورت سیاه و سفید انجام می‎شد. امروزه نیز در اکثر موارد از ریسوی تک‌رنگ استفاده می‎کنند. اگر به‌کاربردن دو رنگ الزامی باشد از افزودن یک سیلندر دیگر به دستگاه نیز باید کمک بگیرند. کار این سیلندرها به‌صورت مجزا صورت می‌گیرد و هرکدام باید بر روی تصویر اعمال شوند.

رنگ‎های متداول ریسو قرمز، مشکی و سرمه‎ای هستند. ترکیب این رنگ‎ها در حین چاپ میسر نیست. اگر جهت تکثیر تصویر از دو سیلندر اضافی استفاده شود، دو رنگ اضافی برای چاپ خواهیم داشت.

تونر ریسوگراف

 

کاهش هزینه ها با استفاده از دستگاه چاپ ریسو

از جمله مواردی که باعث کاهش هزینه ها در استفاده از دستگاه ریسو شده، جوهر این دستگاه است که علاوه بر ارزان بودن، کار با آن نسبت به تیونر، راحت تر است و همچنین نسبت به دستگاه های کپی برق کمتری را مصرف می کنند. لازم به ذکر است که این دستگاه‌ به عملیات نگهداری و سرویس کمتری نیاز دارند.

موارد قابل تکثیر با دستگاه ریسو

چاپ انواع سربرگ ها، تراکت های تبلیغاتی، پاکت ها، فاکتورهای ادارات و فروشگاه ها و… از جمله مواردی است که این دستگاه  قادر است با تیراژ  بالا نیز تکثیر نماید.

دستگاه چاپ داپلیکیشن

همچنین دستگاه ریسو با نام چاپ داپلیکیشن شناخته می شود که همانند سایر دستگاه های چاپ دارای مدل های متنوعی در بازار می باشند و سرعت دستگاه های ریسوگراف نسبتا متغیر است. از ۶۰ کپی در دقیقه تا ۱۸۰ کپی در دقیقه بسته به مدل ماشین چاپ متفاوت است.

وجه مشترک تمامی مدل های ریسو

اما وجه مشترک تمامی مدل های ریسو سرعت چاپ و تکثیر بالای آن است و با وجود اینکه کیفیت قابل قبولی دارد اما در مقایسه با دستگاه های چاپ افست از کیفیت پایین تری برخوردار است.

چاپ ریسو

این روزها با پیشرفت فناوری دستگاه های مختلفی برای چاپ فراهم شده است. بیشتر دستگاه هایی که در بازار می بینید مزایا و ویژگی های متفاوتی دارند و کاربردهایشان با هم متفاوت خواهد بود. در این میان برخی از روش ها محبوبیت بیشتری دارند. به عنوان مثال چاپ ریسو که با عنوان ریسوگراف نیز شناخته می شود در میان شرکت ها و برندها طرفداران خاص خود را دارد و برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر افراد ریسوگراف را به عنوان نوع خاصی از فرآیند چاپ می شناسند. واقعیت این است که ریسوگراف نامی تجاری است که یک شرکت ژاپنی برای یکی از محصولات خود انتخاب کرده است. در ایران این نام تجاری به یک واژه عام تبدیل شده است و در حال حاضر برای فرآیندهای چاپی مورد استفاده قرار می گیرد.

"<yoastmark

چاپ ریسوگراف چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی مزایای این چاپ برویم و کاربردهایش را کاوش کنیم، باید اطلاعات کلی درباره اش داشته باشیم. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم ریسوگراف یک نام تجاری برای محصولات شرکت ژاپنی بود که بعد از ورود به ایران به یک نام عام تبدیل شد.

نام اصلی که برای این نوع چاپ به کار می رود داپلیکیشن است که محبوبیت زیادی میان افراد ندارد. به همین خاطر است که خیلی ها اصلا واژه داپلیکیشن را نشینده اند و اطلاعی درباره اش ندارند.

زمانی که می خواهید از دستگاه ریسوگراف برای چاپ عناصر مختلف استفاده کنید باید استنسیل یا مستر خود را ایجاد نمایید. در ابتدا طرح دلخواه تان را به کمک دستگاه هایی همچون اسکنر ایجاد می کنید و آن را برای چاپ بر روی استنسیل آماده می سازید. در مرحله بعدی استنسیل روی درام دستگاه قرار داده می شود تا فرآیند چاپ در تیراژهای بالا آغاز گردد.

اگر به دنبال افزایش کیفیت چاپ در دستگاه های ریسوگراف هستید، باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر داشته باشید. از جمله این فاکتورها می توان به نوع دستگاه، کیفیت مواد مصرفی و شرایط چاپ اشاره کرد.

به عنوان مثال برخی از شرکت ها از مستر و جوهرهای بی کیفیتی استفاده می کنند و همین امر بر روی کیفیت کارشان نیز اثر می گذارد. اگرچه در این شرایط هزینه های عنصر چاپ شده کمتر می شود اما نتیجه ای که به دست می آید با نتایج کارهای با کیفیت قابل قیاس نخواهد بود.

دستگاه های ریسوگراف مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی ها و مزایای ویژه ای دارند. برخی از این دستگاه ها هستند که بر روی کاغذهای A4 کار می کنند و بعضی هایشان فرآیند چاپ را بر روی کاغذهای A3 و B4 نیز به خوبی انجام می دهند. به کمک دستگاه های این چنینی می توان فرآیندهای دیگری همچون چاپ عکس و ترام را نیز انجام داد.

 

اطلاع از قیمت انواع چاپ و سفارش آنلاین از سرزمین چاپ | در واتس آپ، تلگرام و تماس تلفنی
برای ثبت سفارش با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۷۷۲۲۹۴۰۱

 

دستگاه چاپ ریسوگراف با سایر دستگاه های چاپی چه تفاوتی دارد؟

خوب حالا که تا حدودی با چاپ ریسو آشنا شدیم باید به سراغ تفاوت های آن با سایر دستگاه های چاپی برویم. قبل از هر چیز بهتر است این دستگاه را با دستگاه فتوکپی مقایسه کنیم و سپس به سراغ چاپ افست برویم.

 تفاوت دستگاه ریسو با فتوکپی

  1. دستگاهی که در چاپ ریسو مورد استفاده قرار می گیرد مکانیکی است. این در حالی است که دستگاه های کپی به صورت مکانیکی مغناطیسی عمل می کنند.
  2. زمانی که از دستگاه ریسوگراف برای تیراژهای بالا استفاده می کنید می توانید در هزینه هایتان صرفه جویی نمایید. این موضوع در فرآیند چاپ با دستگاه فتوکپی صادق نیست.
  3. کیفیت چاپ در دستگاه های ریسو به مراتب بیشتر از عناصر چاپ شده با دستگاه های فتوکپی است. همه این عوامل دست در دست هم می دهند تا چاپ ریسو را از چاپ با دستگاه فتوکپی متمایز سازند.

تفاوت دستگاه ریسو با چاپ افست

  1. برای افرادی که بودجه زیادی در اختیار دارند
  2. استفاده از چاپ افست گزینه بهتری خواهد بود. چاپ افست هزینه های بیشتری بر دوش تان می گذارد و کیفیت بهتری برایتان به ارمغان می آورد.
  3. اگر می خواهید تعداد زیادی از عناصرتان را با هزینه کمتر چاپ کنید باید چاپ ریسو را انتخاب نمایید.

 چاپ ریسو در چه مواردی به کار برده می شود؟

اگر زمان کافی در اختیار ندارید، می خواهید هزینه هایتان را کمتر کنید و به دنبال یک کار با کیفیت هستید باید چاپ با دستگاه های ریسوگراف را در برنامه هایتان بگنجانید. این نوع چاپ مزایای بی شماری برایتان دارد و در حوزه های مختلفی به کار می رود.

از جمله این حوزه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چاپ سربرگ های مختلف
  2. چاپ فاکتور
  3. چاپ پاکت نامه
  4. انواع تراکت های تبلیغاتی
  5. چاپ کتاب های تک رنگ و سرنسخه

 

اطلاع از قیمت انواع چاپ و سفارش آنلاین از سرزمین چاپ | در واتس آپ، تلگرام و تماس تلفنی
برای ثبت سفارش با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۷۷۲۲۹۴۰۱

 

نکاتی که درباره چاپ ریسوگراف باید بدانید

هر گزینه ای که برای چاپ عناصرتان استفاده می کنید ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود را خواهد داشت. اگر به دنبال استفاده از چاپ ریسو هستید نکاتی که در ادامه بیان می کنیم به شما کمک می کند انتخاب بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید.

  • اگر می خواهید از یک صفحه به کرات چاپ کنید باید به سراغ چاپ ریسو بروید. در این شرایط هزینه های کمتری را تقبل خواهید کرد و کیفیت بهتری در اختیار خواهید داشت.
  • اگر به دنبال چاپ عناصرتان در کمترین زمان ممکن هستید چاپ ریسو انتخاب عالی برایتان است. به خاطر داشته باشید که سرعت چاپ ریسوگراف بیشتر از چاپ با دستگاه فتوکپی است.
  • کیفیت چاپ در دستگاه ریسوگراف در کنار نوع دستگاه به کیفیت مواد مصرف شده هم بستگی دارد. برای اینکه از کیفیت چاپ مطمئن شوید از شرکت هایی کمک بگیرید که مواد عالی و با کیفیتی را مورد استفاده قرار می دهند.
  • هزینه چاپ و هزینه کاغذ در چاپ ریسو به صورت جداگانه محاسبه می شود.
  • شما می توانید از این نوع چاپ بر روی کاغذهای 60 تا 200 گرم هم استفاده کنید.
  • دستگاه ریسو می تواند بر روی انواع پاکت آماده طرح شما را چاپ کند.
  • شما می توانید از این نوع چاپ در فرآیندهای مختلفی همچون چاپ سربرگ و فاکتور استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به سراغ سوال چاپ ریسو چیست رفتیم و تاریخچه ابداع آن را توضیح دادیم. همچنین تفاوت چاپ ریسوگراف را با سایر دستگاه های چاپ یعنی فتوکپی و افست بررسی کردیم. در کل، چاپ با ریسو به‌علت سرعت بسیار بالا و هزینه ارزان‎تر برای کسانی مناسب است که قصد تکثیر تصاویر با تعداد بالا را دارند. چاپخانه‎های بسیاری از این دستگاه استقبال کرده‌اند و برای چاپ سربرگ‎های اداری و تراکت‎های تبلیغاتی استفاده می‎کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *