فهرست مطالب
منظور از روانشناسی رنگ چیست؟
اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، روانشناسی رنگ درک این موضوع است که دیدن رنگهای مختلف چه تاثیری بر روی احساسات و افکار ما دارد. در واقع روانشناسی رنگ به تشریح رابطهای میپردازد که بین یک رنگ با احساس ناشی از دیدن آن در ذهن ما بوجود میآید. مثلا با دیدن رنگ قرمز احساساتی نظیر هیجان و انرژی در افراد شکل میگیرد، درحالیکه رنگ آبی احساس امنیت و آرامش را در آنها تداعی میکند. احساسات برانگیخته شده در افراد، آنها را به سمت رفتارها و تصمیمهای مختلفی سوق میدهد، بنابراین آگاهی از اصول روانشناسی رنگ در پیشبینی و حتی جهتدهی به رفتار اشخاص اهمیت بسیار بالائی دارد.
روانشناسی رنگ در طراحی و چاپ چه اهمیتی دارد؟
روانشناسی رنگ در طراحی و چاپ محصولات مختلف تاثیر بسزایی دارد. رنگ مناسب محصولات چاپی مختلف از دفتر و کتاب گرفته تا چاپ فضای داخلی و دکوراسیون و همچنین انواع محصولات چاپی تبلیغاتی مانند بروشور و کاتالوگ، همگی باید بر اساس نیاز مشتریان و تاثیری که میخواهیم روی آنها بگذاریم، انتخاب شوند. تمامی افرادی که در فرایند طراحی و چاپ محصولات نقش دارند از جمله گرافیست، مدیر بازاریابی، مدیر محصول و … همه باید دانش لازم در خصوص روانشناسی رنگ را داشته باشند. انتخاب صحیح رنگ میتواند بر رفتار مصرف کننده و ایجاد یک رابطه تجاری ماندگار با او نقش اساسی داشته باشد. بنابراین روانشناسی رنگ یک مفهوم بسیار گستردهتر و مهمتر از زیبایی شناسی صرف است.
بیشتر بخوانید: راهنمای طراحی حرفه ای بروشور |
روانشناسی رنگ در بحث طراحی و چاپ چه کاربردی دارد؟
قدرت تاثیرگذاری رنگ بر عواطف و احساسات افراد بر کسی پوشیده نیست. رنگها جلب توجه میکنند و احساسات خاصی را در افراد برمیانگیزانند بنابراین بر رفتارهای فرد تاثیر دارند. یک طراح حرفهای بسته به نوع محصولی که طراحی میکند باید به روانشناسی رنگ آن دقت کافی داشته باشد. بیایید با یک مثال به روشن شدن کاربرد روانشناسی رنگ در بحث طراحی و چاپ بپردازیم. فرض کنید که میخواهید طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی یک رستوران و یا پاکت بسته بندی یک محصول خوراکی را به چاپخانه بسپارید، اگر طراح، حرفهای باشد و با اصول روانشناسی رنگها آشنائی کافی داشته باشد از رنگهایی مثل نارنجی و قرمز برای این مورد استفاده خواهد کرد چرا که میداند این رنگها هیجان و اشتها را در افراد برانگیخته میکنند. یا مثلا رنگ آبی نشان دهنده اعتماد و آرامش است و به همین دلیل از این رنگ در اغلب طراحیهایی که برای موسسات مالی مثل بانکها و یا دفاتر هواپیمائی انجام میشود استفاده میکنند.
جدول روانشناسی رنگها
برای آشنائی بهتر با احساساتی که با دیدن رنگهای مختلف در افراد برانگیخته میشود، میتوانید جدول زیر را مشاهده و بررسی نمائید.
رنگ | احساسات برانگیخته شده در افراد |
سفید | آرامش، پاکیزگی، سادگی، معصومیت |
سیاه | سلطه داشتن، اسرارآمیز بودن، غم، پیچیدگی |
خاکستری | مدرن بودن، مورد توجه بودن، دقت، امنیت |
قرمز | عشق، اشتها، انرژی، خطر، هیجان، خشم |
نارنجی | اشتها، ایدهپردازی، خوشحالی، شوخ طبعی، خلاقیت |
زرد | مثبت اندیشی، خوشبختی، شادی، احتیاط |
سبز | اصالت، طبیعت، سرزندگی، رشد، ثروت |
آبی | اعتماد، صلح، آرامش، صمیمیت، هوشمندی |
قهوهای | طبیعت، پایداری، اطمینان، راحتی |
صورتی | ملایمت، ظرافت، مهربانی، زنانگی |
بنفش | سلطنت، ثروت، خاص بودن، خردمند بودن، تجملاتی بودن |
خواص رنگها از نظر روانشناسی
همانطور که در بخشهای قبل گفته شد رنگ روی احساسات و در نتیجه رفتار افراد تاثیر دارند و به همین دلیل به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده رفتار انسان شناخته میشود. علم روانشناسی رنگها با استفاده از همین کارکرد رنگ شکل گرفته و آگاهی از آن میتواند در زمینههای مختلف از جمله طراحی و چاپ محصولات متنوع، نقش داشته باشد. در نهایت ما به شما پیشنهاد میکنیم سفارش طراحی خود را به چاپخانههای حرفهای بسپارید که با گرافیستهای آشنا با اصول روانشناسی همکاری داشته باشند. جدولی که در بالا مشاهده میکنید نشان دهنده این موضوع است که رنگ میتواند نقش بسیار مهمی در زندگی عاطفی افراد ایفا کند و در واقع یک ابزار قدرتمند در دست طراحان است.