طراحی سربرگ گام اول در انسجام اداری شرکت یا سازمان شما

دسترسی سریع به عناوین اصلی این نوشته

طراحی سربرگ

 

طراحی سربرگ گام اول در انسجام اداری شرکت یا سازمان شما

     سربرگ شرکت اولین گام در طراحی ست ‌اداری محسوب می‌شود. طراحی حرفه‌ای با رعایت کیفیت چاپ سربرگ و مرغوبیت کاغذ آن، ارتباط مستقیم با اعتبار شرکت از دیدگاه مخاطبان خواهد داشت و در قطع‌های A4 و A5 و در صورت نیاز قطع A6 طراحی می‌گردد.

 

سربرگ A4 برگه‌ای

     سربرگ A4 برگه‌ای در ابعاد ۲۹/۷×۲۱ سانتیمتر می‌باشد و برای امور نامه‌‌نگاری در ادارات، مؤسسات، شرکت‌ها و … استفاده می‌گردد.

 

عناصر لازم برای طراحی سربرگ

     عناصری که در سربرگ شرکت لحاظ می‌شود شامل نام و آرم شرکت ( نشانه )، تاریخ، شماره، پیوست و نشانی به طور کامل می‌باشد. البته تاریخ، شماره و پیوست در بیشتر موارد به دلیل وجود فایل‌های آماده برای نامه‌نگاری، روی سربرگ چاپ نمی‌شود و تنها فضای لازم برای چاپ آن توسط چاپگرهای رومیزی در سربرگ شرکت پیش‌بینی می‌شود.

 

محل قرارگیری لوگو یا نشان شما

     محل قرارگیری لوگو یا نشان شما معمولا در بالای آن است. در سربرگ اداری دولتی این محل در قسمت راست و بالاست تا در قسمت چپ بالا، تاریخ، شماره و پیوست لحاظ گردد و پس از بایگانی نامه‌ها، دست‌یابی به نامه مورد نظر براساس تاریخ و شماره آن به ‌راحتی صورت پذیرد. همچنین بسته به نوع فعالیت یک شرکت، آرم یا نشانه می‌تواند در بالای سربرگ در قسمت چپ یا وسط آن نیز قرار گیرد، البته در‌صورتی که کارکرد سربرگ که همانا نامه‌نگاری است از بین نرود.

 

اندازه لوگو یا نشانه در طراحی سربرگ

     اندازه لوگو یا نشانه در طراحی سربرگ شرکت بین ۳ تا ۵ سانتیمتر لحاظ می‌گردد. محل قرارگیری آدرس در سربرگ معمولا قسمت پایین آن است و اندازه فونت آن نیز بین ۸ تا ۱۲ پوینت نازک انتخاب می‌شود. البته اندازه قلم بسته به نوع فونت انتخابی تعیین می‌شود. رنگ زمینه سربرگ باید بسیار روشن و حتی فاقد رنگ باشد، زیرا در هنگام کپی گرفتن و یا ارسال آن به وسیله فکس، امکان تیره شدن زمینه وجود دارد که این امر باعث افت کیفیت و ناخوانایی مطالب آن می‌شود.

 

طراحی سربرگ

 

مورد استفاده های سربرگ A5

     قطع A5 در اندازه ۱۴/۸×۲۱ سانتیمتر پس از قطع A4 برای سربرگ شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطع برای مکاتبات داخلی و متن‌های کوتاه استفاده می‌شود. در طراحی سربرگ A5، روحیات و نوع چیدمان عناصر همانند سربرگ A4 حفظ می‌گردد. این روحیه هماهنگ باید در تمامی مجموعه طراحی اوراق ‌اداری حفظ گردد.

بیشتر بخوانید
چگونه تراکت تبلیغاتی خوب و حرفه ای چگونه طراحی کنیم؟

 

فاصله المان‌ها در طراحی سربرگ

     در طراحی سربرگ شرکت بهتر است فاصله المان‌های طراحی شامل لوگو و نوشته‌ها از لبه برش حداقل ۱۰ میلیمتر باشد تا به زیبایی کار لطمه‌ای وارد نگردد و یا احیانا قسمتی از این المان‌ها با برش از بین نرود.

 

جنس کاغذ چاپ سربرگ

جنس کاغذ برای چاپ سربرگ بهتر است تحریر یا کتان و در گرماژ ۷۰ تا ۱۰۰ گرم انتخاب شود. چنانچه قرار است سربرگ‌ ها بیشتر در پرینتر مورد استفاده قرار گیرد، بهتر است پس از چاپ سربرگ، سرچسب نشوند تا عملکرد بهتری در چاپگر داشته باشند. چاپ سربرگ با توجه به رنگ‌های بکار رفته در آن بصورت چهار رنگ و یا رنگ‌های ترکیبی صورت می‌گیرد.

 

چند توصیه در هنگام طراحی سربرگ

  • استفاده از رنگ و هارمونی سازمانی
  • استفاده از لوگو
  • درج کامل اطلاعات تماس
  • درج شماره پیوست و تاریخ
  • فونت مناسب(اندازه فونت، نوع قلم، خوانایی)

 

طراحی سربرگ اداری

     برای طراحی سربرگ اداری باید نوع مکاتبات خود را مشخص کنید. میزان فضای استفاده از کاغذ چقدر است؟ چه کاغذی برای مکاتبات مورد نیاز است؟ (A4,A5,A6). برخی از شرکت های نوپا برای اینکه ست اداری کاملی را داشته باشند از کلیه سایزها سفارش می دهند بدون آنکه به آنها نیاز داشته باشند و بعد از آن سفارش های خود را به عنوان کاغذ باطله مورد استفاده قرار می دهند. بهتر است قبل از طراحی و چاپ سربرگ ابتدا نیاز خود را مشخص کنید و سپس سفارش دهید تا از باطله کاغذ جلوگیری شده و همچنین در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

 

منابع ( Sources ) :

آساگرافیک

وبسایت برتر

۹۸۰۹۰

برای مشاوره و استعلام قیمت با کارشناسان مجموعه یووی پرینت در تماس باشید :

  • 021-77335593
  • 0910-1400024
  • print_admin@

شاید به این مواد هم علاقه داشته باشید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت