چاپ یووی پرینت

همه چیز درباره اصول طراحی پوستر حرفه ای

پوستر یکی از محصولات چاپی است که برای اطلاع رسانی، آموزش و یا تبلیغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. پوسترها اگر خلاقانه طراحی شوند یه یکی از مهم‌ترین ابزار برقراری یک رابطه بصری با مخاطبان تبدیل خواهند شد. اگر قصد سفارش پوستر را دارید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. ما در این مقاله از سایت یووی پرینت درباره اصول طراحی پوستر و همچنین نکات مهم در طراحی یک پوستر خلاقانه به طور مفصل توضیح خواهیم داد.
طراحی پوستر حرفه ای

فهرست مطالب

در طراحی پوستر خلاقانه و جذاب به چه نکاتی توجه کنیم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در طراحی پوستر باید مد نظر داشته باشید، خلاقانه بودن آن است. امروزه افراد با انبوهی از اقلام چاپی و تبلیغاتی نظیر پوستر مواجه می‌شوند. شما در صورتی می‌توانید میان این همه پوستر، توجه مخاطب را به خود جلب کنید که در فرایند طراحی و چاپ آن اصل خلاقیت را در نظر گرفته باشید. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا یک پوستر خلاقانه و جذاب طراحی کنید.

بیشتر بخوانید: پوستر چیست و چه کاربردی دارد

طراحی پوستر

  • مورد اولی که با هم بررسی می‌کنیم، استفاده از تیتر دو رنگ است. البته علاوه بر اینکه برای نوشتن کلمات تیتر باید از دو رنگ متضاد استفاده کنید، باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید که رنگ‌های انتخاب شده با رنگ پس زمینه نیز تضاد داشته باشند. مثلا تیتر را با رنگ سفید و قرمز و پس زمینه را با رنگ مشکی کار کنید. همانطور که می‌دانید این تضاد بین رنگ‌ها باعث جلب توجه افراد می‌شود.
  • مورد دوم هم راستا بودن عکس و نوشته در پوستر است، به این معنی که تیتر و عکس در عرض یکسانی نسبت به حاشیه پوستر نوشته شوند و طول نوشته بیشتر از طول عکس نباشد.
    استفاده از رنگ‌هایی با کنتراست بالا در طرح و تیتر پوستر دارای اهمیت است. مثلا رنگ پس زمینه قرمز و رنگ نوشته سفید باشد. کنتراست بالای بین این دو رنگ، برای چشم مخاطبان جذاب است و نگاه آنها را به سمت خود می‌کشاند.
    عکس می‌تواند کمک شایانی به بهتر دیده شدن پوستر کند، البته فراموش نکنید که عکس انتخابی برای پوستر باید متناسب با موضوع آن باشد. به طور مثال رستورانی که می‌خواهد با کمک پوستر به مشتریان خود اطلاع دهد که در برخی روزهای هفته تخفیف دارد می‌تواند از عکس غذای وسوسه انگیز و یک طرح خلاقانه استفاده کند.
    قرار دادن تصویر محصول یکی دیگر از کارهای خلاقانه ای است که در پوسترهای تبلیغاتی می‌توانید از آن استفاده کنید.
    شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام باعث شده تا مردم به انتقال سریع داده عادت کنند. در واقع امروزه مردم حوصله کمتری برای مطالعه متون طولانی دارند و ترجیح می‌دهند پیام یک متن را خیلی سریع دریافت کنند. این نکته را در طراحی پوستر در نظر بگیرید و سعی کنید با انتخاب نوشته‌های بسیار کوتاه، پیام پوستر خود را سریع به مخاطب منتقل کنید.
    اطلاعات کلیدی و مهم باید با نگاه اول و به راحتی در پوستر پیدا شوند و خوانا نیز باشند. مثلا اگر پوستری طراحی می‌کنید که موضوع آن اطلاع رسانی یک رویداد است، بیننده پوستر باید خیلی سریع به اطلاعاتی نظیر نشانی، شماره تماس و نحوه رزرو بلیط در پوستر دسترسی پیدا کند.
  • اگر ناگزیر به درج محتوای متنی زیادی در پوستر هستید، حتما با کمک طرح، عکس و رنگ مناسب خواندن پوستر را برای مخاطب راحت‌تر کنید و اطلاعات را نیز به شکل ساماندهی شده قرار دهید تا مخاطب در حین خواندن پوستر سر در گم نشود.
  • داشتن یک چهارچوب مشخص و بوم کامل برای طراحی پوستر واجب نیست. بخش‌های بیرونی پوستر می‌توانند هیچ گونه طرح و نقشی نداشته باشند. به این معنی که آن فضا کاملا خالی و رنگ پس زمینه سفید باشد. در این مواقع تیتر پوستر برای مخاطبین جلب توجه بیشتری خواهد کرد.
  • فونت یا قلم و سایز آن هم باید خلاقانه و متناسب با موضوع پوستر باشد و هم تا حدود زیادی از فاصله دور برای مخاطب قابل خواندن باشد تا او را به نزدیک‌تر آمدن و بررسی دقیق محتوای پوستر ترغیب کند.

طراحی حرفه ای پوستر

عوامل موثر در طراحی پوستر

در بخش قبلی ما موارد مهمی را درباره نحوه طراحی یک پوستر خلاقانه توضیح دادیم. اما صرف نظر از اینکه طراحی این محصول خلاقانه باشد یا نه، اصولی وجود دارد که باد حتما در طراحی پوستر آنها را رعایت کنیم. در این بخش به عوامل تاثیرگذار در طراحی پوستر و اصولی که باید به آن توجه کنیم اشاره خواهیم کرد.

  1. رنگ: همانطور که می‌دانید پوستر یکی از طرح‌های گرافیکی بسیار محبوب است و یکی از المان‌های اصلی در طرح‌های گرافیکی، رنگ است. از آنجا که هدف از طراحی پوستر برقراری ارتباط با مخاطبان، اطلاع رسانی به آنها و تبلیغ است بنابراین باید به نحوی طراحی شود که روی جامعه هدف تاثیرگذار باشد. از طرفی یکی از عوامل تاثیرگذار در عواطف و احساسات مردم، رنگ است به همین دلیل باید در انتخاب رنگ‌هایی که در پوستر به کار می‌برید خیلی دقت کنید. برای انتخاب بهترین رنگ پوستر می‌توانید از مفاهیم تئوری رنگ و روانشناسی رنگ بهره ببرید.
بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ در طراحی و چاپ
  1. فرم: به طرح، عکس و قالب کلی یک پوستر فرم می‌گویند. فرم پوستر باید به گونه‌ای باشد که نظر بیننده را به خود جذب کند. مواردی که فرم پوستر را تشکیل می‌دهد باید خلاقانه و متناسب با موضوع و هدف از طراحی پوستر باشد. فرم نیز مثل رنگ دارای هویت بصری مشخص است. مثلا خط شکسته و زاویه دار نسبت به خط منحنی دارای مفهوم متفاوتی است. مثلا از خطوط منحنی در طراحی پوستر محصولات غذایی یا آرایشی بیشتر استفاده می‌شود تا محصولات صنعتی.
  2. فونت: فونت نیز به اندازه رنگ و فرم دارای اهمیت است و باید مطابق با موضوع پوستر انتخاب شود. مثلا برای اطلاع رسانی در خصوص یک رویدادی که مربوط به کودکان است بهتر است از فونت‌های فانتزی استفاده شود. به طور کلی بهتر است فونت‌های بسیار متداول را انتخاب نکنید که به چشم افراد آشنا هستند. انتخاب فونت خاص به جلب توجه و دقت افراد کمک زیادی می‌کند.
  3. اصل سادگی: رعایت اصل سادگی در طراحی پوستر را دست کم نگیرید. پوستر باید صرفا حاوی اطلاعات مهم باشد. درج محتوای عکسی و متنی زیاد در پوستر از جذابیت آن کم کرده و باعث می‌شود افراد حوصله کافی برای خواندن آن را به خرج ندهند.
  4. صراحت: رعایت اصل صراحت یکی دیگر از اصول مهم در طراحی پوستر است. پیام شما باید به صورت صریح و سریع به مخاطب منتقل شود و همه مخاطبین یک برداشت واحد از آن داشته باشند. ابهام و پیچیدگی در انتقال پیام از کارایی و جذابیت پوستر کم می‌کند.
  5. ابعاد: پوسترها بعد از اتمام طراحی، یا چاپ شده و به صورت فیزیکی به دیوار نصب می‌شوند و یا به صورت نسخه دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف آپلود می‌شوند. بنابراین قبل از طراحی باید بدانید که کدام یکی از نسخه‎های فیزیکی یا دیجیتال آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هر یک از نسخ گفته شده دارای ابعاد استاندارد مختص به خود هستند. گرافیست‌ها پوستر را با ابعاد مختلفA0 تا A4 طراحی می‌کنند.
  6. کادر: انتخاب کادر مناسب یکی از اساسی‌ترین مواردی است که طراحان باید به آن توجه کنند. کادر عمودی رسمی‌ترین و رایج‌ترین کادر برای پوستر است. اغلب پوسترها با کادرهای عمودی طراحی و چاپ می‌شوند اما در برخی موارد خاص مثل پوسترهای تزئینی که حاوی عکس‌هایی از طبیعت هستند می‌توانند به صورت افقی هم طراحی شوند.
بیشتر بخوانید: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ

انواع پوستر

سفارش چاپ پوستر تبلیغاتی به مجموعه یووی پرینت

یووی پرینت یکی از مراکز حرفه‌ای ارائه دهنده خدمات چاپ و تبلیغات است. برای اطلاع از قیمت‌ها و سفارش چاپ پوستر به این مجموعه با سابقه می‌توانید از طریق یکی از راه‌های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن سفارش شما را آماده می‌کنند و در هر نقطه از ایران که زندگی می‌کنید برای شما ارسال خواهند کرد. هزینه ارسال از دفتر یووی پرینت تا باربری به عهده ماست و شما فقط هزینه ارسال از باربری را پرداخت خواهید کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *