فهرست مطالب
لیبل (برچسب) چیست؟
کلمه برچسب معادلی است که در زبان فارسی برای واژه لیبل (Label) در نظر گرفتهاند اما همچنان در بازار این محصول چاپی تبلیغاتی را بیشتر به نام لیبل میشناسند. لیبل کاغذ کوچکی است که روی بستهبندی محصولات میچسبانند. روی لیبل اطلاعات مهم آن کالا مثل نام برند، کارخانه سازنده، بارکد قیمت، دستورالعمل استفاده، تاریخ تولید و انقضا، دمای نگهداری و … درج میشود. علاوه بر این اطلاعات کاربردی لیبل میتواند در راستای جلب توجه مخاطب و پیشبرد اهداف تجاری یک برند نیز کمک شایانی بکند.
پیشنهاد می شود: چاپ وینیل (چاپ استیکر) با طرح دلخواه |
مزیتهای داشتن لیبل
لیبل مزایای گوناگونی دارد که در این بخش به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.
- اطلاعات مفید و مهم در مورد کالا مثل نام شرکت سازنده، تاریخ مصرف، شیوه نگهداری، شیوه استفاده و … روی لیبل نوشته میشود.
- ترکیبات سازنده یک محصول روی لیبل نوشته میشود، این اطلاعات برای محصولات خوراکی، شوینده و دارویی بسیار مهم هستند.
- قیمت کالا روی لیبل درج میشود و یا اینکه به صورت بارکد یا کیو آر کد روی آن چسبانده میشود.
- اگر طراحی لیبل حرفهای باشد یعنی طرح و رنگ انتخابی آن بر اساس استراتژی های بازاریابی شرکت و البته خاص و جذاب باشد، در جذب مشتری موثر است.
- اطلاعات مربوط به موجودی یک جنس در انبار، تعداد فروش رفته و سایر موارد مربوط به فرایند انبارداری و فروش یک کالا همگی با خواندن بارکد یا کیو آر کد قابل دسترسی هستند که روی لیبل درج میشود.
انواع لیبل یا برچسب (Label) و کاربردهای هر کدام
با توجه به نوع محصول و اطلاعاتی که میخواهیم روی لیبل نوشته شود، انواع مختلفی از لیبل قابل سفارش است که در ادامه به معرفی تعدادی از پرطرفدارترین آنها خواهیم پرداخت.
لیبل پشت چسبدار
شاید بتوان گفت رایجترین نوع لیبل همین لیبلهای پشت برچسبدار هستند که روی انواع مختلف محصولات خوراکی، دارویی، بهداشتی، قطعات الکترونیکی و بستهبندیهای مختلف چسبانده میشود و اطلاعات مهم این محصولات که در قسمتهای بالایی مطلب گفته شد بر روی این لیبلها نوشته میشود.
برچسب پیویسی (PVC)
پیویسی پلمیری است که در برابر شرایط محیطی و آب و هوایی مخرب مثل رطوبت، خراشیدگی و آفت حشره بسیار مقاوم است و به همین دلیل بر روی محصولاتی استفاده میشود که در معرض این شرایط قرار دارند. این نوع لیبل، پشت چسبدار است.
لیبل شیشه ای و شفاف
این نوع لیبل در مواردی کاربرد دارد که میخواهیم کالایی که روی آن لیبل چسبانده میشود کاملا دیده شود.
لیبل حرارتی
لیبلهای حرارتی قیمت مناسبی دارند اما خیلی زود کمرنگ میشود. به دلیل سرعت بالای برچسب زنی لیبل حرارتی، برای محصولات دارویی و خوراکی که تاریخ مصرف خیلی طولانی ندارند از این لیبل استفاده میشود . ناگفته نماند به این دلیل به این نوع لیبل، حرارتی گفته میشود که از طریق تماس با سر چاپگر حرارتی، روی کالا چسبانده میشود.
برچسب اموال
این نوع برچسب را حتما بارها و بارها بر روی کالاهایی که در ادارات و سازمانهای مختلف هستند دیدهاید. کاربرد این لیبل در رهگیری و مدیریت اموال و دارایی نهادهای مختلف است. نام دستگاه، شماره سریال، محل قرار گرفتن و اطلاعات مالکیت آن بر روی لیبل اموال نوشته میشود. این لیبل از متریال مختلفی ساخته میشود مثل کاغذ، فلز و پلاستیک.
برچسب بارکد دار (QR code)
این نوع برچسب چند سالی میشود که خیلی مورد استقبال قرار گرفته و اطلاعات مربوط به هویت محصول در آن وجود دارد. این نوع لیبل با کمک دستگاههای بارکدخوان خوانده میشود و پروسه خرید، فروش و انبارداری محصولات را سریعتر و راحتتر کرده است.
لیبل فلزی و پشت فلزی
این نوع لیبل نیز پشت چسبدار است و بر روی کالاهای فلزی چسبانده میشود، به همین دلیل بیشتر در برچسب زنی صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. لیبل فلزی از فلزهایی مثل آلومینیوم، استیل، فولاد و برنج ساخته میشود. در واقع ظاهر این لیبل شبیه به لیبلهای کاغذی است و پشت آن از فلز ساخته شده است.
لیبل وید یا لیبل امنیتی
شاید با این برچسب به نسبت سایر لیبلها، آشنایی کمتری داشته باشید. لیبل وید (Void) برای برخی از محصولات الکترونیکی و دارویی چسبانده میشود. از این لیبل ها برای جلوگیری از تقلب و افزایش امنیت، بازیابی و پیگیری محصول استفاده میشود و مکانیزم آنها به صورتی است که صرفا بخشی از آنها کنده شده و مابقی آن روی کالا باقی میماند. لیبلهای وید حاوی بارکد، کیو آر کد، رموز دسترسی و نشانههای امنیتی هستند و بیشترین کاربرد آنها مریوط به گارانتی کالاهاست.
برچسب پارچه ای یا لیبل پارچه ای
برچسبهای پارچهای را حتما بر روی پوشاک مختلف دیدهاید. اطلاعاتی مثل نام برند، سایز، جنس پارچه و نحوه شستشو روی آن درج میشود.
پیشنهاد می شود: چاپ سولیت: طرح دلخواه، قیمت و شرایط سفارش |
اصول و اهمیت رنگ در طراحی و چاپ لیبل
برای انتخاب رنگ مناسب لیبل باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. رنگ لیبل از 2 جهت اهمیت بالائی دارد به این معنی که هم در میزان خوانا بودن فونت و هم در جلب نگاه مشتری تاثیر دارد. برای انتخاب مناسبترین رنگ لیبل میتوانید از تئوری رنگ و اصول روانشناسی رنگ کمک بگیرید. البته به این نکته هم باید توجه داشته باشید که رنگ لیبل باید با رنگ لوگوی شرکت و نوع محصول همخوانی داشته باشد.
نقش و اهمیت فونت در طراحی لیبل
فونت لیبل از اهمیت ویژهای برخوردار است. ما تا اینجا یاد گرفتیم لیبل حاوی اطلاعات مهمی درباره محصول است بنابراین خوانا بودن فونت حائز اهمیت است. از طرفی لیبلها معمولا کوچک هستند به همین دلیل باید سایز فونت متناسب با سایز لیبل باشد. در نظر داشته باشید نوع و سایز فونت باید حتما به گونهای انتخاب شود تا همه مخاطبان بتوانند مندرجات روی لیبل را مطالعه کنند تا کارایی و هدف نهایی از چسباندن لیبل محقق شود.
نقش عکس ها در زیبائی لیبل چاپ شده
عکس از دیگر عناصر مهم در طراحی لیبل است که باید به آن توجه ویژهای داشته باشید. عکس انتخابی لیبل روی میزان جلب نظر مخاطب و ترغیب او به خرید محصول تاثیر زیادی دارد پس در انتخاب عکس مناسب وسواس کافی به خرج دهید. اگر عکس مناسبی برای لیبل کالای خود استفاده کنید حتم داشته باشید یک مزیت رقابتی مهم را در بازار دارید. علاوه بر عکس، رنگ پس زمینه لیبل و بک گراند خلوت نیز از عوامل زیبایی شناسی لیبل هستند که توجه مشتریان را به خود جلب میکنند.
کاربرد لیبل ها در صنایع مختلف
لیبلهایی که با آنها آشنا شدیم با توجه به ویژگیهایی که دارند در صنایع مختلفی به کار میروند. در این قسمت که بخش پایانی مقاله میباشد کاربرد لیبل در چند صنعت مهم را با هم بررسی میکنیم.
- صنعت مد و پوشاک
همانطور که گفته شد در این صنعت از لیبل پارچهای استفاده میشود که حاوی اطلاعات کاربردی و مهمی درباره لباس است و به آن دوخته میشود.
- صنعت داروسازی
لیبلهایی که بر روی دارو چسبانده میشوند دارای اطلاعات بسیار مهم و حیاتی مثل دوز دارو، میزان و دفعات استفاده از آن در طول روز، ترکیبات سازنده دارو، کمپانی سازنده، تاریخ مصرف و … میباشد.
- صنعت مواد غذائی
از آنجا که رقابت زیادی در صنعت مواد غذائی وجود دارد، لیبل آن دسته از محصولاتی که در این بازار عرضه میشوند علاوه بر اینکه حاوی اطلاعاتی مثل تاریخ تولید و انقضا، ارزش غذائی و ترکیبات هستند، باید حتما با در نظر گرفتن اهداف تجاری و استراتژیهای مارکتینگ و فروش محصول طراحی شود تا میان رقبا متمایز شوند.
بیشتر بخوانید: لیبل مات و گلاسه چه تفاوت هایی دارند؟ |
ما به شما پیشنهاد میکنیم قبل از ثبت سفارش لیبل حتما درباره انواع آن اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید متناسب با نوع محصولی که ارائه میکنید و صنعتی که در آن فعالیت دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در برخی صنایع مثل صنعت مواد خوراکی، لیبلها علاوه بر اینکه حاوی مشخصات مهم کالا هستند، در جلب توجه مشتری و افزایش فروش نیز نقش اساسی دارند.