چاپ یووی پرینت

همه چیز درباره پوستر و موارد استفاده آن

نام پوستر را بارها شنیده‌اید. پوستر یکی از ابزار مهم انتقال سریع پیام به مخاطب است. پوسترها با اهداف مختلف تبلیغاتی، اطلاع رسانی، تزئینی و ... طراحی و چاپ می‌شوند. ما در این مقاله از سایت یووی پرینت قصد داریم به طور مفصل درباره این طرح گرافیکی محبوب و انواع آن صحبت کنیم. پس اگر قصد سفارش پوستر را دارید حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
پوستر چیست

فهرست مطالب

پوستر چیست؟

پوستر یک کاغذ با ابعاد بزرگ است که روی آن محتوای گرافیکی (عکس و طرح) و همچنین محتوای متنی مهم و مختصری درج می‌شود. در زبان فارسی برای واژه انگلیسی Poster معادل‌هایی نظیر اعلان، آگهی و دیوارکوب تعیین شده است ولی اغلب افراد همچنان کلمه پوستر را به کار می‌برند. می‌توان گفت پوسترها یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی به حساب می‌آیند.

پوستر چاپی

مزایای پوستر

پوسترها در میان سایر اقلام چاپی جز اقلام بسیار کاربردی محسوب می‌شوند. از آنجا که پوسترها اغلب ساده طراحی می‌شوند، دارای محتوای متنی کوتاه و تیتروار هستند و در طراحی آنها از عکس‌ها و طرح‌های جذابی هم استفاده می‌شود که برای مخاطبان جلب توجه می‌کنند. خواندن پوستر وقت زیادی از مخاطب نمی‌گیرد. از دیگر مزایای پوستر نصب آسان و سریع آن است. پوستر را در محیط‌های مختلف و به راحتی می‎‌توان نصب یا آویزان کرد و برخلاف برخی دیگر از محصولات چاپی نیاز به استند و تجهیزات خاصی برای نصب شدن ندارد. طراحی و چاپ پوستر نیز مقرون به صرفه است.

بیشتر بخوانید: چاپ پوستر دیواری با طرح دلخواه

پوستر گلاسه

انواع پوستر و کاربردهای هر کدام

انواع مختلفی از پوسترها وجود دارد. هر یک از آنها دارای کاربرد خاصی هستند و به همین دلیل نحوه طراحی آنها نیز متفاوت است. در ادامه با 9 مدل پوستر بسیار محبوب آشنا خواهیم شد.

انواع پوستر

  1. پوستر تبلیغاتی: 

    شاید بتوان گفت رایج‌ترین نوع پوستر، پوسترهای تبلیغاتی هستند که توسط کسب و کارهای مختلف با هدف معرفی محصول طراحی می‌شوند. پوسترهای تبلیغاتی به صورت خلاقانه و با رعایت اصول و استانداردهای رنگ، فونت، طرح، کادر و … طراحی می‌شوند تا احساسات مشتریان را برانگیخته کنند و نهایتا آنها را مجاب به خرید محصول کنند.

  2. پوستر اجتماعی:

    از این پوستر در راستای آموزش و همه گیر کردن یک حرکت یا عادت صحیح اجتماعی استفاده می‌شود. مثلا رعایت حقوق شهروندی و مبارزه با نژادپرستی می‌توانند موضوعات یک پوستر اجتماعی باشند.

  3. پوستر سیاسی:

    در گذشته از پوسترهای سیاسی در راستای ترغیب افراد برای رفتن به میدان جنگ و الهام بخشی به سربازان استفاده می‌شد اما در حال حاضر کارایی این پوستر در معرفی کاندیدای انتخاباتی است. محتوای پوستر سیاسی، شعار کاندیدا و برنامه‌های راهبردی آنها در حیطه وظایف و اختیارات آنهاست.

  4. پوستر آموزشی:

    همانطور که از اسم این پوسترها مشخص است پوسترهای آموزشی حاوی اطلاعاتی در راستای آموزش مخاطب هستند. محتوای این نوع پوستر که به آن پوستر آموزنده هم گفته می‌شود می‌تواند اینفوگرافیک، متنی و یا همراه با عکس باشد. اطلاعات درج شده در پوستر آموزشی واقعی است چون می‌خواهد درباره یک موضوع به مخاطب آموزش دهد.

  5. پوستر فرهنگی:

    پوسترهای فرهنگی بسیار مشابه پوسترهای اجتماعی هستند و در راستای فرهنگ‌سازی در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  6. پوستر هنری:

    تفاوتی که این نوع پوستر با سایر پوسترها دارد در این است که در پوسترهای هنری، خلاقیت هنرمندانه گرافیست مورد توجه قرار می‌گیرد. پوسترهای هنری طراحی متمایزی دارند و ذوق و سلیقه طراح را نشان می‌دهند.

  7. پوستر انگیزشی:

    به پوستر انگیزشی، پوستر تاییدی یا تلقینی هم گفته می‌شود و با هدف الهام بخشی و ایجاد انگیزه در مخاطب طراحی می‌شود. دیدن این نوع پوستر همیشه حس مثبت در خواننده القا می‌کند. برخی از افراد پوسترهای انگیزشی را در خانه یا محل کار خود نصب می‌کنند و با هر بار دیدن آنها، انگیزه و حس خوب می‌گیرند.

  8. پوستر مسافرتی:

    برای تشویق و ترغیب افراد به سفر به یک نقطه خاص از پوسترهای سفر استفاده می‌شود. گاها دیده می‌شود که پوستر مسافرتی از منظره طبیعی و واقعی، زیباتر است. از این پوسترها در دفتر شرکت‌های هواپیمایی و گردشگری خیلی استفاده می‌شود.

  9. پوستر فیلم:

    از این پوستر برای تبلیغ یک فیلم جدید استفاده می‌شود. اگر پوستر فیلم خلاقانه و خاص طراحی شود باعث می‌شود تا بینندگان به جستجوی تریلر فیلم و مشاهده آن ترغیب شوند.

ویژگی های یک پوستر خوب

  • خلاقانه طراحی شود تا توجه مخاطب را به خود جلب کند.
  • گرافیست باید ذهن خود را از محدودیت‌های طراحی فراتر ببرد. سعی کند برای انتخاب طرح، کادربندی، رنگ، فونت، تیتر و سایر المان‌های این طرح گرافیکی ذهن خود را رها کرده و فراتر از چهارچوب‌های طراحی قدم بردارد.
  • ایده خوبی داشته باشد تا بیننده جلوی آن میخکوب شود و نتواند از خواندن آن صرف نظر کند.
  • طراحی آن متناسب با موضوع پوستر باشد.
  • نوع فونت انتخابی و سایز آن با موضوع پوستر همخوانی داشته باشد و چشم مخاطب را خسته نکند.
  • کادربندی و انتخاب کادر به صورت عمودی یا افقی صحیح باشد.
  • متن تا حد زیادی از فاصله دور خوانا باشد و مخاطب را ترغیب کند که نزدیک بیاید و پوستر را به دقت بخواند.
  • رنگ‌های مورد استفاده در پوستر متناسب با موضوع پوستر و بر اساس مفاهیم روانشناسی رنگ و فلسفه رنگ‌ها باشد.
  • اصل سادگی رعایت شود. محتوای متنی و گرافیکی زیادی در پوستر درج نشود.
  • پوستر خوب احساسات و عواطف بیننده را در راستای هدف خود برانگیخته می‌کند. عواملی مثل رنگ، طرح، عکس، تیتر، فونت و … همگی در ایجاد این احساس در بیننده نقش دارند.
  • محتوای یک پوستر خوب طبقه بندی شده و سازماندهی شده است به صورتی که مخاطب به راحتی و بدون سردرگمی آن را می‌خواند و متوجه پیام آن می‌شود.
  • اصل گویایی یا صراحت رعایت شود. یعنی مفهوم خیلی واضح و بدون هیچ‌گونه ابهامی به خواننده منتقل شود.
  • پوستر با ابعاد استاندارد طراحی شود.
  • گاهی استفاده از فونت‌های غیرمتداول می‌تواند روی جلب توجه مخاطب تاثیر بسزایی داشته باشد به همین دلیل تلاش کنید تا جایی که ممکن است از فونت‌های تکراری و آشنا استفاده نکنید.
  • برای طراحی یک پوستر خوب باید ویژگی‌های جامعه هدف را در نظر گرفت. باید بدانید نیاز، سلیقه و فرهنگ افرادی که مخاطب پوستر شما هستند چگونه است و مطابق این موارد پوستر را طراحی شود.
  • استفاده از عکس یا تصویر متناسب با نوع پوستر به آن اعتبار می‌بخشد و کیفیت کار را بالا می‌برد.
  • رنگ پس زمینه و رنگ تیتر طوری انتخاب شود تا تضاد بین آنها توجه بیننده را به خود جلب کند.
  • محلی که پوستر در آن نصب می‌شود هم باید دید خوبی داشته باشد و هم اینکه نور و رنگ آن به گونه‌ای باشد تا پوستر به خوبی جلب توجه کند.
بیشتر بخوانید: اصول طراحی پوستر

روش‌های چاپ پوستر

چاپخانه‌ها برای چاپ پوستر از 2 روش افست و دیجیتال استفاده می‌کنند. با توجه به تیراژ چاپ، اهمیت سرعت و کیفیت چاپ می‌توانید یکی از این 2 روش را انتخاب کنید.

  1. چاپ افست:

    زمانی از روش افست برای چاپ پوستر تبلیغاتی استفاده می‌کنیم که بخواهیم تیراژ بسیار بالائی را چاپ کنیم. از آنجا که هزینه افست روی تعداد بالا سرشکن خواهد شد بنابراین مقرون به صرفه است. رنگ‌ها نیز در چاپ افست زنده‌تر و زیباتر بنظر می‌آیند. جزئیات طرح در چاپ افست با کیفیت بسیار بالاتری دیده می‌شود.

  2. چاپ دیجیتال:

    اگر بخواهیم تعداد کمی پوستر چاپ کنیم، روش دیجیتال مناسب‌تر است. سرعت چاپ نیز در دستگاه‌های دیجیتال بیشتر است. از طرفی هزینه چاپ این روش نسبت به افست بالاتر می‌باشد.

سفارش چاپ پوستر به مجموعه یووی پرینت

برای ثبت سفارش انواع پوسترها می‌توانید از طریق یکی از راه‌های ارتباطی واتساپ یا تلگرام با کارشناسان مجموعه ما ارتباط برقرار کنید و به راحتی ثبت سفارش نمائید. همکاران ما در مجموعه خوشنام و حرفه‌ای یووی پرینت آماده هستند تا راهنمایی‌های لازم را آن هم به صورت رایگان به شما ارائه دهند. سفارش شما نیز در کوتاه‌ترین زمان آماده و در هر جای ایران که باشید برای شما ارسال خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *