چاپ یووی پرینت

همه چیز در مورد کاتالوگ و کاربرد آن در کسب و کار

کاتالوگ یکی از ابزارهای مهم در دست صاحبان کسب و کار است که از طریق آن کالاها و خدماتی که در بازار ارائه می‌دهند را معرفی می‌کنند. اگر چاپ و طراحی کاتالوگ حرفه‌ای باشد، تاثیر بسزائی در پیشبرد اهداف تجاری شرکت خواهد شد. ما در این مقاله از سایت یووی پرینت می‌خواهیم درباره کاتالوگ، کاربرد آن برای کسب و کارها و همچنین عواملی که در طراحی آن باید در نظر داشته باشید صحبت کنیم. پس اگر قصد سفارش کاتالوگ برای محصولات خود را دارید حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
کاتالوگ تبلیغاتی

فهرست مطالب

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ واژه‌ای که است که ما از زبان انگلیسی گرفته و به کار می‌بریم. البته در زبان فارسی کلماتی مثل کارنما یا کالانما به عنوان ترجمه و معادل برای آن انتخاب شده است اما در بازار و میان مردم همچنان واژه کاتالوگ بیشتر استفاده می‌شود. کاتالوگ کتابچه‌ای است که به معرفی کالاها و خدمات ارائه شده توسط یک کسب و کار می‌پردازد، پس میزان اهمیت آن با توجه به کاربردی که دارد روشن است. کاتالوگ به دلیل حالت دفترچه‌ای شکلی که دارد فضای زیاد و مناسبی برای شرح جزئیات محصولات در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد. هر آنچه که مشتری نیاز دارد راجع به محصول بداند از قیمت گرفته تا دستورالعمل استفاده و نگهداری محصول، همگی در کاتالوگ قابل توضیح دادن است.

انواع کاتالوگ

بیشتر بخوانید: تایپوگرافی چیست ؛ نکات تایپوگرافی برای تقویت طراحی چاپ شما

انواع کاتالوگ کدامند؟

کاتالوگ را به شیوه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. در ادامه به تعدادی از رایج‌ترین طبقه‌بندی‌های کاتالوگ خواهیم پرداخت.

  1. انواع کاتالوگ بر اساس تعداد لت

انواع مختلف کاتالوگ را بر اساس تعداد لت حتما دیده‌اید. برخی کاتالوگ‌ها تک لتی و برخی دو یا چند لتی هستند. واضح است که با توجه به میزان اطلاعات ارائه شده در این کتابچه، تعداد لت‌ها تغییر می‌کند.

  1. انواع کاتالوگ بر اساس مدل

در کنار کاتالوگ‌های چاپی، چند سالی می‌شود که انواع کاتالوگ‌های دیجیتال نیز مورد استفاده و استقبال مردم قرار گرفته‌اند.

  1. انواع کاتالوگ بر اساس نوع صحافی

اگر کاتالوگ چاپی باشد می‌تواند دارای انواع متنوع شیرازه باشد. مثلا در مدل‌های مختلف سیمی، منگنه‌ای و … چاپ و صحافی شود.

  1. انواع کاتالوگ بر اساس نوع کاغذ

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های کاتالوگ بر اساس نوع کاغذ است. انواع متنوع کاغذ مثل کاغذ تحریر، گلاسه، روکش دار و … با گرماژهای مختلف در تولید کاتالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. انواع کاتالوگ بر اساس محتوا

برخی کاتالوگ‌ها حاوی اطلاعات تمامی محصولات یک برند یا کسب و کار هستند ولی برخی از آنها به شکل تخصصی بر روی یکی از محصولات تمرکز دارند و فقط به معرفی آن می‌پردازند. جالب است بدانید به دسته اول کاتالوگ جنرال و به دسته دوم پروداکت کاتالوگ گفته می‌شود. کاتالوگ آموزشی نیز از سایر انواع کاتالوگ در این دسته‌بندی است و همانطور که از نام آن مشخص است حاوی توضیحات جامع درباره نحوه استفاده بهینه از محصول است.

کاربرد اصلی کاتالوگ

کاربرد استفاده از کاتالوگ برای کسب و کار

تا اینجای کار و با توجه به توضیحاتی که درباره این محصول چاپی بازاریابی داده شد حتما متوجه کاربرد آن هم شده‌اید. مهم‌ترین کاربرد کاتالوگ در حوزه مارکتینگ برای معرفی، تبلیغ و بازاریابی محصول است اما در کنار آن برای ارائه آموزش در خصوص نحوه استفاده از آن هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: کارت ویزت چه کاربردهایی دارد؟

عوامل موثر در طراحی کاتالوگ

کاتالوگ تاثیر زیادی بر روی میزان تمایل افراد به خرید محصولاتی دارد که در آن معرفی و ارائه شده‌اند بنابراین باید در طراحی آن وسواس کافی به خرج دهید. کاتالوگ خاص و حرفه‌ای با جلب نظر مشتریان و متقاعد کردن آنها به خرید محصول، نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف تجاری کسب و کارها دارد. در این بخش به توضیح عواملی می‌پردازیم که در طراحی کاتالوگ باید به آنها توجه کنید.

  • انتخاب فونت مناسب

نوع فونت باید ساده و خوانا باشد و سایز آن نیز با توجه به اندازه کاتالوگ مناسب انتخاب شود. بهتر است تیترها و عناوین مهم در کاتالوگ، نسبت به سایر محتوای متنی سایز بزرگتری داشته باشند.

  • درج اطلاعات کسب و کار

به خاطر داشته باشید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک کاتالوگ، اطلاعات مربوط به کسب و کار است مثل نام شرکت، شعار تبلیغاتی  و لوگو. حتما در طراحی این بخش دقت کنید تا کاتالوگ خاص به نظر بیاید و باعث شود نام برند شما در ذهن مخاطب ماندگار شود.

  • رعایت اصول نگارشی

اصول نگارشی، جمله‌بندی و پاراگراف‌بندی در کاتالوگ باید صحیح باشد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ارسال فایل نهایی کاتالوگ برای چاپ حتما آن را بررسی و بازبینی کنید تا از رعایت کلیه اصول نگارشی و نداشتن غلط املایی در آن مطمئن شوید. از جمله نکات نگارشی که به راحت‌تر خوانده شدن متن کاتالوگ کمک می‌کنند، موردی نوشتن نکات مهم و یا فاصله مناسب بین خطوط است.

  • انتخاب رنگ مناسب

رنگ‌هایی که در طراحی کاتالوگ استفاده می‌کنید باید با رنگ لوگو، صنعتی که در آن فعالیت دارید، نوع محصولاتی که ارائه می‌کنید و حسی که می‌خواهید به مخاطب منتقل کنید همخوانی داشته باشند. توصیه می‌کنیم برای انتخاب مناسب‌ترین رنگ‌ها از تئوری رنگ و روانشناسی رنگ کمک بگیرید.

  • انتخاب عکس مناسب

کاتالوگ حرفه‌ای در کنار داشتن یک محتوای متنی خوب باید دارای طرح و تصویر مناسبی هم باشد. اگر کاتالوگ معرفی محصول طراحی می‌کنید حتما در نظر داشته باشید علاوه بر توضیحاتی که درباره آن می‌دهید عکس مناسب هم بگذارید یا اگر قصد طراحی کاتالوگ آموزشی دارید از مراحل مختلف کار با محصول یا استفاده از آن، عکس‌های مفید و کاربردی قرار دهید.

  • اختصار در نوشتن محتوای متنی

به یاد داشته باشید که از زیاده گوئی در کاتالوگ پرهیز کنید و حتی الامکان صرفا اطلاعات مهم و مفید را در اختیار مخاطبان قرار دهید. اگر اطلاعات اضافی و غیرمفید در کاتالوگ نوشته شود، مخاطب از مطالعه آن خسته می‌شود و این امکان وجود دارد که تمامی آن را به دقت بررسی نکند.

در این مقاله ما سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی درباره کاتالوگ و چگونگی طراحی آن ارائه کنیم. قبل از چاپ کاتالوگ حتما نکات گفته شده را رعایت کنید تا یک کاتالوگ عالی را بدون ایراد چاپ کنید و از اتلاف بودجه بازاریابی شرکت جلوگیری نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *