لوگوی سایت

پلکسی چیست ؛ پلکسی گلاس و کاربردهای آن در چاپ

در این مقاله، ما در مورد چیستی پلکسی گلاس صحبت خواهیم کرد و به شما فرآیند چاپ روی Plexiglass را خواهیم گفت.

 

چاپ پلکسی چیست؟ 

پلکسی گلاس جایگزین بسیار خوبی برای چاپ روی شیشه است. به همین دلیل به عنوان شیشه های اکریلیک نیز شناخته می شود. پلاستیک شفاف با هدف جایگزینی شیشه، تعدادی از خواص مفید، خصوصیات فیزیکی و مکانیکی را دارد که فراتر از شفافیت است.


برای اطلاع از قیمت ثبت سفارش چاپ روی پلکسی کلیک کنید.


 

پلکسی گلاس چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟

اگر نمی دانید پلکسی گلاس دقیقاً چیست، جواب ساده این است: این یک جایگزین عالی برای شیشه است. پلکسی گلاس یک ماده پلاستیکی است که در قرن گذشته در آلمان اختراع شده است. این متریال شفاف، انعطاف پذیر و قوی است و در بسیاری از بخش ها استفاده می شود. در واقع پلکسی گلاس یک ترموپلاستیک شفاف که دارای نام های زیادی ست و از پلیمرهای متیل متاکریلات، یک استر اسید متا کریلیک ساخته شده است.

 

تاریخچه تولید پلکسی گلاس

پلکسی برای اولین بار در اواسط قرن بیستم به وجود آمد، با استفاده از فناوری پلیمریزاسیون ، دو ترکیب شیمیایی را ترکیب کردند تا این محصول شفاف مشهور را خلق کنند. اولین ماده شیمیایی متانول، مایعی است که معمولاً به آن الکل می گویم. این ترکیب با ترکیب دوم، متاکریلیک اسید، یک اسید آلی با بوی آکرید مخلوط می شود. هنگامی که این دو ماده واکنش نشان دادند ، یک ترکیب قابل انعطاف به وجود می آید.

 

پلکسی گلاس و نام های تجاری آن

نام فنی و شیمیای این ماده پلی متیل متاکریلات است ، اما با نام های تجاری دیگر مانند  اکریلیک، پلی اکریلیک، طلق، پلکسی شناخته می شود. با این حال ، اصلی ترین و معروف ترین نام تجاری آن پلکسی گلاس است. پلکسی گلاس یک ماده پلاستیکی است که از پلیمرهای متیل متاکریلات، یک استر اسید متاکریلیک ساخته شده است. نام فنی این ماده پلی متیل متاکریلات (یا PMMA به صورت کوتاه) است، اما در بسیاری از نام های تجاری دیگر مانند:

  • Perspex
  • Acrylite
  • Acrylplast
  • Lymacryl
  • Lucite Acrivill
  • Altuglas
  • Perclax
  • Oroglas
  • Trespex
  • Vitroflex نیز می رود.

با این حال، اصلی ترین و معروف ترین نام تجاری آن Plexiglass است.

برای ثبت سفارش با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۷۷۲۲۹۴۰۱

 

کشورها و برندهای تولید کننده پلکسی گلاس

پلکسی گلاس به صورت کامل در خارج  از کشور  تولید می گردد و یک محصول کاملا وارداتی است. و مرغوب ترین نوع پلکسی گلاس در کشور تایوان تولید می شود و با توجه به ضخامت ، رنگ ، نوع و برند محصول قیمت آن متفاوت می باشد. و مصرف کنندگان می توانند پلکسی گلاس را در مدل های متنوع ( رنگی ، شفاف ، ترانسپارنت ، مات و آینه ای ) در بازار ایران تهیه کنند  .

از برندهای محبوب و با کیفیت پلکسی گلاس در بازار ایران می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • یرلانگ
  • چوچن
  • ریچانگ
  • ام سی
  • جوکما
  • آلفا پلاس

برند های مختلف پلکسی گلاس که در بالا قابل مشاهده می باشد ، توسط اشخاص حقیقی و شرکت های مختلف وارد کشور شده و به بازار مصرف ارائه می شود ، هیچ یک از شرکت ها یا اشخاص وارد کننده نمی تواند مالک بیش از یک برند پلکسی گلاس باشد و دلیل این اتفاق هم وجود قوانین بسیار محکم و سرسختانه تولید کنندگان پلکسی گلاس می باشد که تحت هیچ شرایطی محصول خود را به دو شرکت یا دو نفر در یک کشور نمی فروشد و اصطلاحا نماینده فروش هر برند پلکسی گلاس در هر کشور می تواند به راحتی و بدون رقیب به عرضه آن برند پلکسی گلاس بپردازد.

شایان ذکر است که این قانون بسیار مورد احترام و صد البته کارگشاست زیرا از تخریب نام و قیمت برند و محصول در کشور مقصد جلوگیری می کند. منظور از استفاده دکوراتیو ، تولید انواع قاب های دیواری شکیل دیواری می باشد ، می توان از این تابلو ها در چاپ لوگو پلکسی بهره برد که در شرکت ها و ادارات بسیار مناسب و پرکاربرد است.

 

برای ثبت سفارش با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۷۷۲۲۹۴۰۱

 

مزایای و معایب پلکسی گلاس

همانطور که گفتیم، پلکسی گلاس جایگزین بسیار خوبی برای شیشه است.

  • به همین دلیل به عنوان شیشه های اکریلیک نیز شناخته می شود
  • یکی از پرکاربردترین مواد پلاستیکی است.
  • اگرچه بر خلاف شیشه ، ضد آب است ، بسیار انعطاف پذیر و حتی شفاف تر است (ضریب انتقال آن 0.93 است ، در حالی که شیشه بین 80 تا 0.90) .
  • از طرف دیگر، پلکسی گلاس راحت تر خراش بر می دارد، بنابراین برای مصارف مکانیکی مناسب نیست، گرد و غبار را به راحتی به خود جلب می کند، همچنین به مرور زمان زرد می شود.

چاپ روی پلکسی سفید

 

گستره ی کاربرد پلکسی گلاس در علوم مختلف

ویژگی های پلکسی گلاس، آن را برای انواع کاربردها، از معماری گرفته تا زیست پزشکی و مهندسی، مناسب می کند. اما برنامه ای که ما به آن علاقه مند هستیم، البته چاپ روی Plexiglass است. ما به زودی به این موضوع خواهیم پرداخت، اما قبل از انجام این کار، می خواهیم به شما بگوییم که چگونه و کجا پلکسی گلاس به دنیا آمد.

 

کاربرد پلکسی گلاس و صنعت چاپ

 از چاپ پلکسی گلاس می توان در:

  • چاپ علائم ، پوسترهای تبلیغاتی یا عکسهای با اندازه بزرگ و متوسط ​​استفاده کرد.
  • مناسب برای استفاده داخلی و خارجی
  • همچنین یک راه حل برای تزئین غرفه های نمایش تجاری یا مبله کردن آپارتمان ها است.
  • یا حتی ایجاد یک طراحی مدرن برای نقطه اطلاعات رویداد شما.
  • پلاک های پلکسی گلاس برای دفتر شما یا برای علائم موزه ایده آل هستند.
  • پوشش عکس ها
  • استفاده در باجه های خود پرداز
  • همچنین برای تزیین غرفه های نمایش تجاری بکار گرفته می شود. (سازه های نمایشگاهی)

 


 برای دیدن و پرداختن به اصول ساخت سازه های نمایشگاهی کلیک کنید.


 

بیشتر بخوانید :

 اگر به مواد دیگری که می تواند برای چاپ سفت و سخت تبلیغاتی و دکوراسیون استفاده شود علاقه مند هستید، مقالات ما را در مورد آلومینیوم، شیشه و فلز را نیز بررسی کنید.

 

دو ویژگی منحصر به فرد پلکسی گلاس برای چاپ

علاوه بر استحکام و انعطاف پذیری ، پلکسی گلاس دو ویژگی دارد که برای چاپ مناسب است: پلکسی گلاس به راحتی شکل می گیرد و شفاف است. این بدان معناست که می توانید یک علامت Plexiglass را به شکل دلخواه ایجاد کنید یا از یک نور پس زمینه عکسی چاپ کنید که بر روی اپلین Plexiglas چاپ شده است. در کل:

  1. پلکسی گلاس ثبات رنگی بسیار بالایی دارد
  2. و همچنین وضوح، درخشندگی و شفافیت پلکسی

فست فود پلکسی

 

گام های فنی بسیار مهم بری چاپ پلکسی گلاس

اولین گام برای چاپ علائم Plexiglass ، این است که پانل های تبلیغاتی یا عکس ها را انتخاب کنید. در این حالت ، شما می توانید بین ضخامت های پنل – 3 میلی متر یا 5 میلی متر – و بین یک صفحه شفاف (که می تواند به عنوان جایگزینی برای شیشه استفاده شود) یا یک اپالین با نور پس زمینه انتخاب کنید. حداکثر مساحت 200 * 300 * 300 سانتی متر برای قالب سفارشی است ، در حالی که فرمت های مختلف مستطیلی و مربعی استاندارد وجود دارد.

نکته : به یاد داشته باشید می توانید پانل Plexiglas خود را شکل دهید!

 

برای ثبت سفارش با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۷۷۲۲۹۴۰۱

 

انواع پلکسی گلاس و شیوه برش آن

پلکسی یک متریال مناسب برای چاپ یووی محسوب می شود که با استفاده از برش های لیزری به ابعاد مختلف تبدیل می شود. انواع پلکسی بصورت شفاف، آینه ای، رنگی و مات قابل سفارش هستند.

 

نکات مهم قبل و حین عملیات چاپ پلکسی

قبل از عملیات چاپ، سطح پلکسی بایستی کاملا تمیز گردد تا جوهر چسبندگی بهتری داشته باشد. بدین ترتیب جوهر بطور مستقیم بر روی پلکسی اعمال می شود و تابش نور یووی باعث خشک شدن سریع جوهر می شود تا از حرکت آن جلوگیری کند. بعلاوه رنگ به صورت کامل بر روی جسم تثبیت شده است که دارای کیفیت و ثبات رنگی بالایی است و با هیچ حلالی پاک نمی شود.

 

معایب چاپ پلکسی

  1. چاپ مستقیم (فلت بد) روی پلکسی با وجود اینکه جزء متریال های سخت محسوب می شود و بسیار پرکاربرد است معایب خاص خود را دارد. شیشه مصنوعی می تواند خراشیده شود، که بهتر است از مواد ضدخش استفاده شود تا آسیب کمتری ببیند.
  2. پلکسی گلاس گرد و غبار را به خود جذب می کند و امکان دارد به مرور زمان دچار زردی کم رنگی شود و شفافیت اولیه خود را از دست بدهد، بدین جهت بهتر است در حفظ و نگهداری پلکسی در محیط اطراف تان دقت کافی را مبذول بفرمایید.

 

مقاومت در برابر عوامل محیطی

به­ دلیل اینکه استند‌های تبلیغاتی یا برخی از پوستر‌ها به ­صورت مداوم در برابر نور و دمای محیط قرار دارند، استفاده از محصولاتی که انعطاف‌پذیر باشد و در برابر عوامل محیطی مقاومت خوبی داشته باشد، برای انجام تبلیغ مناسب‌تر است. چاپ پلکسی گلاس با فلت بد به دلیل استفاده از جوهر UV ماندگاری بالایی در برابر عوامل بیرونی دارد.

چاپ پلکسی فست فود

 

دستگاه برش و خم پلکسی گلاس چیست؟

به کمک برش لیزری پلکسی می توان پلکسی و انوع طلق های پلاستیکی را در هر سبک و مدلی برش زد و استفاده نمود. ولی برای برش بهتر مخصوصا در ضخامت های بالا حتما قبل از اجرای پروژه تست های لازم را برای بررسی دقت و توان دستگاه لیزر انجام دهید. تا بعدا به مشکل برخورد نکنید ، می توان این محصول را در زوایای مختلف خم هم کرد تا برای باکس و موارد این چنینی مورد استفاده قرار بگیرد.

2 پاسخ

    1. برای ثبت سفارش با شماره های 02177335593 یا 09101400024 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *