لوگوی سایت

صحافی چیست؛ با کاربرد های صحافی بیشتر آشنا شوید

صحافی یا جلد کردن کتاب، به عمل تا کردن، ترتیب، ته‌دوزی، جلدگذاری و در نهایت برش کتاب گفته می‌شود.
صحافی چیست

صحافی چیست

 

صحافی چیست ؟ صحافی یکی از مهم‌ترین و اصولی ترین قسمت ها پس از طی کردن فرآیند چاپ می‌باشد که باید به آن توجه شود. آخرین مرحله تولید هر کاتالوگ ، مجله، بولتن، بروشور و … صحافی آن است.

 

کار صحافی چیست؟

در عمل تا کردن، صفحات چاپ شده کتاب به ترتیب خاصی تا می‌شوند تا به فرم‌های 16 صفحه‌ای یا 32 صفحه‌ای تبدیل شوند. در عمل ترتیب، این فرم‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا کتاب تشکیل شود. در عمل ته‌دوزی، صفحات کتاب با نخ یا سیم به هم دوخته می‌شوند تا محکم شوند. در عمل جلدگذاری، صفحات کتاب بین دو پوشش (جلد) قرار می‌گیرند تا از آنها محافظت شوند. در نهایت، کتاب برش داده می‌شود تا اندازه و شکل مورد نظر به دست آید.

صحافی یک نوع هنر و نیازمند مهارت است

صحافی هنری است که مهارت زیادی برای انجام آن لازم است. به مجموعه کارهای جمع آوری، تنظیم، اتصال و به هم بستن صفحات و برگه‌های چاپ شده و ‏قرار دادن آنها در میان جلد صحافی می‌گویند، که از فرسودگی صفحات چاپ شده جلوگیری کرده و از آن ها محافظت می کند.

شیوه های صحافی

براساس حجم صفحات، نوع و کاربرد کاتالوگ، مجله، پروژه و …. صحافی و اتصال آن به جلد می‌تواند با استفاده از چسب، منگنه و ‏یا به شیوه سیمی کردن انجام شود که هرکدام روش خاص خود را دارد. فرآیند صحافی صفحات یک کاتالوگ، مجله، بروشور و … را منحصر به فرد و به طور فوق العاده ای زیبا می‌کند.

هشدار

     زمانی که یک پروژه مهم به چاپ می‌رسد اگر صحافی پروژه با دقت صورت نگیرد، بدون شک بعد از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی آن پروژه به یک کاغذ باطله تبدیل می‌شود.

کاربرد صحافی ارزان

     چاپ دیجیتال و صحافی چسب گرم و سرد، منگنه و سیمی کردن برای کسب و کارهایی که برای چاپ و صحافی مجله، کاتالوگ و بولتن خود سرمایه زیادی ندارند یا نمی‌خواهند هزینه زیادی را صرف صحافی کنند بسیار مناسب است تا با هزینه کم کاتالوگ و بروشور خود را بین مشتریان توزیع کرده و آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و کسب و کار خود را گسترش دهید.

شیوه ی صحافی فوری

     با استفاده از چاپ دیجیتال می‌توان در کمترین زمان و به صورت فوری صفحات بروشور، مجله، کاتالوگ و …. را چاپ کرده و با انواع روش های سریع صحافی مانند صحافی چسب گرم، صحافی سیمی و صحافی منگنه آن‌ها را صحافی کرد.

 

صحافی چیست

 

انواع صحافی

انواع صحافی به طور کامل با نام های :

صحافی چسب گرم، صحافی چسب سرد، ته دوخت، تا کردن، صحافی ته چسب کردن، ته دوخت مفتولی، صحافی منگنه تخت، صحافی منگنه لوپ، پانچ، فنر پلاستیکی، فنر سیمی، ته بند پلاستیکی، ته بند اوراق چاپگر، گیره کاغذ، طلق و شیرازه و … شهرت دارد. انتخاب روش و تکنیک مناسب صحافی به عوامل متعددی از جمله کاربرد برگه های چاپ شده و بودجه‌ی مشتری بستگی دارد.

صحافی انواع مختلفی دارد که هر کدام روش و مواد مخصوص به خود را دارند. برخی از انواع صحافی عبارتند از:

  • صحافی فنری: در این روش، صفحات کتاب از طریق یک فنر فلزی یا پلاستیکی به هم متصل می‌شوند.
  • صحافی ته دوخت: در این روش، صفحات کتاب با نخ یا سیم به هم دوخته می‌شوند.
  • صحافی جلد سخت: در این روش، صفحات کتاب بین دو جلد سخت قرار می‌گیرند.
  • صحافی جلد نرم: در این روش، صفحات کتاب بین دو جلد نرم قرار می‌گیرند.

صحافی یک هنر و صنعت مهم است که به حفظ و نگهداری از کتاب‌ها کمک می‌کند. صحافی همچنین می‌تواند به زیبایی و جذابیت کتاب‌ها بیافزاید.

جنس صحافی، ابعاد، گرماژ و ماندگاری آن

     صحافی سیمی با استفاده از فنرهایی از جنس فلزی یا پلاستیکی انجام می‌گیرد. تمام انواع صحافی ذکر شده برای هر ابعاد و گرماژی از صفحات چاپ شده و قابل انجام است. برای صحافی منگنه هرچه گرماژ کاغذ کمتر و کاغذ نازک تر باشد صحافی بهتر انجام می‌گیرد و برش آخر کار راحت تر است.

کاربرد های صحافی

  • استفاده از صحافی منگنه ای برای صحافی بروشور، کاتالوگ، دفترچه راهنما و …
  • استفاده از صحافی با چسب گرم برای به هم پیوستن صفحات چاپ شده مجله، ژورنال، پروژه و …
  • استفاده از صحافی سیمی برای صحافی دفتر یادداشت، دفتر تلفن، گزارشات، تقویم، سر رسید و …

مزایا و معایب صحافی

  • جلوگیری از فرسودگی صفحات چاپ شده و حفاظت از آن ها در مدت زمان طولانی
  • زیباتر کردن صفحات چاپ شده مانند مجله، کاتالوگ و …
  • خشک شدن سریع چسب
  • زیبایی صحافی منگنه ای نسبت به سایر روش های صحافی مانند پانچ و فنر
  • در دسترس بودن آسان صحافی منگنه ای تخت
  • متصل نمودن صفحات چاپ شده به هم با هزینه کم
  • قابلیت آویزان کردن کاتالوگ از آویزهای مختلف در صحافی منگنه لوپ
  • حالت کشسانی قوی در صحافی با چسب سرد
  • مقاوم در اثر شرایط محیطی

 

صحافی چیست

 

مراحل انجام صحافی در انواع صحافی

هرکدام از انواع صحافی مراحل متفاوتی دارند که در زیر به توضیح مراحل صحافی برای انواع صحافی چسب گرم، صحافی چسب سرد، صحافی منگنه ای، صحافی منگنه لوپ، صحافی سیمی و صحافی دستی می‌پردازیم.

صحافی چسب گرم :

     در این روش، برگه‌های چاپ شده صفحات داخلی پس از تا به ترتیب داخل جلد قرار گرفته و در درون دستگاه صحافی حرارتی، چسب حرارتی گرم شده به عطف صفحات تزریق می‌شود و صفحات و جلد به هم می‌چسبد.

صحافی چسب سرد :

     در این روش چسب با برس، قلمو، غلطک، کاردک و لیسه روی قسمت مورد نظر اعمال می گردد. به این صورت که برای چسباندن دو سطح به یکدیگر هر دو سطح باید به چسب آغشته شده و سپس صفحات صحافی شده با چسب سرد باید مدتی داخل گیره مخصوص بمانند تا چسب به خوبی خشک شده و صحافی از کیفیت خوبی برخوردار شود. چسب سرد چند ثانیه پس از چسبیده شدن خشک می شود. چسب سرد نسبت به چسب گرم زمان بیشتری طول می‌کشد تا خشک شود اما چسبندگی و کیفیت آن از چسب گرم بیشتر است.

صحافی منگنه‌ای :

     در این روش صفحات چاپ شده و جلد پس از تا به ترتیب داخل هم قرار گرفته و با فاصله ای معین از بالا و پایین حاشیه ‏خارجی توسط دستگاه منگنه‌کُن به هم متصل می‌شوند و سپس بروشور، کاتالوگ و … برش می‌خورد.

صحافی سیمی :

     در این نوع صحافی، پس از پانچ یکی از لبه های کار، حلقه های سیمی از جنس پلاستیک یا فلز از میان سوراخ های پانچ شده عبور داده می‌شوند و صفحات چاپ شده به هم بسته می‌شوند.

مراحل سفارش صحافی

برای سفارش صحافی لازم است فایلی که مشتری برای چاپ صفحات قبل از صحافی ارسال می کند به صورت لایه بسته با فرمت هایTiff و PSD باشد. پس از ارسال فایل توسط مشتری و بررسی توسط اپراتور، سفارش ثبت شده و زمان انجام کار و تحویل محصول پس از بررسی مقدار کار (محاسبه بر اساس متراژ)، ابعاد و جنس کاغذ، حجم، اندازه و تعداد کار به مشتری اعلام می‌گردد (این زمان از یک ساعت تا یک روز متفاوت است).

پیشنهاد مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *