لوگوی سایت

معرفی بهترین فرمت برای چاپ کتاب های دیجیتال

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های چاپ در صنعت چاپ مدرن است که به دلیل مزایایی که دارد با اقبال زیادی مواجه شده است از جمله کیفیت عالی و سرعت بالا. از روش دیجیتال در چاپ کتاب‌های مختلف هم استفاده می‌شود. زمانی که نویسندگان قصد نشر یک مقاله، پایان‌نامه و کتاب را به صورت شخصی داشته باشند اغلب از روش دیجیتال در چاپ محتوای خود بهره می‌برند. برخلاف چاپ افست که برای چاپ کتاب در تیراژهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، چاپ دیجیتال نه تنها در تیراژهای پایین قابل استفاده است بلکه بسیار مقرون به صرفه نیز می‌باشد. شما در روش چاپ دیجیتال می‌توانید حتی یک یا دو نسخه از متن مورد نظر خود را چاپ کنید. ما در این مطلب می‌خواهیم انواع فرمت‌های مناسب برای چاپ دیجیتال را معرفی کنیم پس تا انتهای این مقاله با مجموعه یووی پرینت همراه باشید تا شما را با انواع فرمت‌های چاپ دیجیتال آشنا کنیم.
انواع فرمت چاپ دیجیتال

انواع فرمت‌های مناسب برای چاپ دیجیتال کتاب چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد زمانی که قصد دارید کتابی را با تیراژ پایین به چاپ برسانید اما در عین حال سرعت و کیفیت چاپ هم برایتان اهمیت دارد، بهترین گزینه برای شما چاپ دیجیتال است اما باید دقت داشته باشید که انتخاب فرمت مناسب چاپ دیجیتال نکته بسیار مهمی است که در کیفیت نهایی چاپ تاثیر بسزائی دارد.

اما فرمت چیست؟ قبل از هر چیز بهتر است با واژه فرمت کمی بیشتر آشنا شویم. هر فایل دیجیتال دارای یک فرم یا قالب مشخص و استاندارد است که به آن فرمت می‌گویند. به عبارت دیگر فرمت فایل، حکم شناسنامه فایل را دارد که اطلاعات مهمی را راجع به آن به ما نشان می‌‌دهد. از جمله نحوه قرار گرفتن داده‌ها در کنار یکدیگر.  در ادامه به معرفی پرکاربردترین انواع فرمت‌های چاپ دیجیتال کتاب خواهیم پرداخت.

چاپ دیجیتال کتاب چیست؟

فرمت های چاپ دیجیتال

فرمت JPEG

متداول‌ترین فرمت مورد استفاده در روش دیجیتال چاپ کتاب، فرمت JPEG می‌باشد که مبتنی بر پیکسل است. این فرمت با فشرده‌سازی فایل تصویری حجم آن را بسیار کم کرده و در عین حال کیفیت آن را حفظ می‌کند. به همین دلیل برای استفاده در فضاهای دیجیتال ایده آل است. حداقل میزان رزولوشن تصویر در این فرمت باید 300 PPI باشد چون اگر کمتر از این مقدار باشد، کیفیت تصویر به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند و وضوح خوبی نخواهد داشت. ناگفته نماند از زمانی که عکاسی به روش دیجیتال رایج شد، بهترین فرمت فایل برای چاپ عکس به ویژه عکس‌های رنگی فرمت JPEG است. جالب است بدانید JPEG که گاها جی‌پگ خوانده می‌شود، اختصار یافته Joint Photographic Experts Group می‌باشد که نام کمیته ای است که این فرمت استاندارد را تعریف کرده‌ است.

فرمت TIFF

فرمت TIFF به فرمت قبلی که توضیح داده شد، شباهت زیادی دارد و می‌توان از طریق آن حجم فایل را بدون کم کردن کیفیت آن کاهش داد. با این تفاوت که در  فرمت TIFF می‌توان حجم را به میزان بیشتری کاهش داده و از طرفی دست ما در ویرایش فایل نیز بازتر است، به این معنی که فایل ذخیره شده در فرمت TIFF را می‌توانید بارها ویرایش و سپس ذخیره کنید بدون اینکه در کیفیت آن تغییری ایجاد شود. بهتر است بدانید TIFF مخفف عبارت Tagged Image File Format می‌باشد. یکی از ویژگی‌های این فرمت این است که با اکثر مرورگرهای تصویری و برنامه‌های ویرایشی سازگار می‌باشد و به همین علت است که در بین ناشران و گرافیست‌ها محبوبیت بالائی دارد.

فرمت PDF

فرمت PDF برای فایل‌هایی که دارای محتوای تصویری و متنی هستند گزینه بسیار مناسبی است که در تمامی سیستم عامل‌ها قابلیت اجرا دارد. ترکیب PDF کوتاه شده عبارت Portable Document Format می‌باشد و توسط شرکت شناخته شده ادوبی ساخته شده است. ویژگی مهم این نوع فرمت این است که تنظیمات کامل فونت و رنگ‌های مختلف در آن وجود دارد، در واقع زمانی‌که فایل یک کتاب را با فرمت PDF برای اجرای چاپ دیجیتال به دستگاه چاپگر ارسال می‌کنید دیگر نیازی به دانلود فونت‌های اضافی ندارید. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر فایل را در ابتدا با سایر فرمت‌های رایج مانند JPG ذخیره کنید و پس از آن به صورت PDF ذخیره نمایید امکان ویرایش نخواهد داشت. برخی فرمت PDF را با عنوان زبان جهانی چاپ می‌شناسند چرا که با اغلب برنامه‌ها سازگار است. همچنین این فرمت یکی از امن‌ترین و قابل اعتمادترین فرمت‌ها در دنیای چاپ دیجیتال است.

نکات مهم در انتخاب بهترین فرمت برای چاپ دیجیتال کتاب

طبق آنچه تاکنون گفته شد برای اینکه کیفیت نهایی چاپ کتاب دیجیتال رضایت‌بخش باشد باید از فرمت مناسبی استفاده کنیم. چنانچه بدون آشنائی کامل با کاربرد‌ها و ویژگی‌های هر یک از این فرمت‌ها دست به چاپ دیجیتال کتاب بزنید، ممکن است خروجی آن محصول با کیفیتی نباشد. اگر آماده سازی فایل و انتخاب فرمت آن به درستی انجام نشود، مراحل چاپ کتاب دیجیتال با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد و بالطبع نسخه چاپ شده نیز کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ذخیره کردن فایل کتاب مورد نظر خود، با کارشناسان مجموعه یووی پرینت تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی و رایگان ما بهره‌مند شوید. کارشناسان ما در تیم حرفه‌ای یووی پرینت به شما کمک می‌کنند بهترین فرمت ممکن را انتخاب کنید تا فرایند چاپ دیجیتال کتاب شما به صورت اصولی و صحیح انجام شود و در نهایت خروج با کیفیتی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *