لوگوی سایت

معرفی انواع کاغذ چاپ براساس جنس، اندازه و گرماژ

کاغذهای متفاوتی در بازار عرضه می‌شود و شناخت انواع آن برای افرادی که در صنعت چاپ، بازاریابی، تبلیغات و بسته‌بندی فعالیت دارند بسیار ضروری است. از آنجا که هر یک از کاغذهای موجود در بازار ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند، انتخاب مناسب ترین کاغذ برای تولید هر نوع کار چاپی یا بسته بندی محصولات موضوع بسیار مهمی است
انواع کاغذ

معرفی انواع کاغذ چاپ

کاغذ‌ها را به صورت‌های مختلفی طبقه بندی می‌کنند. از رایج ترین انواع دسته‌بندی کاغذ، دسته‌بندی بر اساس 3 مدل مختلف جنس، گرماژ و اندازه است. ما در این مطلب قصد داریم انواع کاغذهای چاپ را بصورت کامل و کاربردی به شما معرفی کنیم، پس اگر در صنعت چاپ یا کاغذ فعالیت دارید حتما تا انتهای این مقاله با مجموعه یووی پرینت همراه باشید.

انواع کاغذ چاپ

 

انواع کاغذ بر اساس جنس

همانطور که در بالا گفته شد، کاغذها را بر اساس موارد مختلفی طبقه بندی می‌کنند و یکی از روش‌های متداول، طبقه بندی بر اساس جنس و بافت کاغذ می‌باشد که در ادامه به توضیح انواع آن خواهیم پرداخت.

کاغذ تحریر

حتما اسم کاغذهای تحریر به گوشتان خورده است. می‌توان گفت این کاغذ پرکاربردترین کاغذ در بازار است و دارای مصارف مختلفی می‌باشد از جمله چاپ کتاب و همچنین استفاده در چاپگرهای اداری که بصورت روزمره با آن سروکار داریم. همچنین در چاپ روزنامه، کاتالوگ و … نیز از کاغذ تحریر استفاده می‌شود. این کاغذ دارای گرماژهای متنوع از 70 تا 120 گرم است. از آنجا که در فرایند چاپ، جوهر به خوبی جذب این نوع کاغذ می‌شود کیفیت چاپ بر روی آن بالاست و ماندگاری طولانی مدتی دارد. رنگ خمیری که در تولید کاغذ تحریر استفاده می‌شود، بیانگر کیفیت آن است؛ هر چه خمیر روشن‌تر باشد کیفیت کاغد تحریر بالاتر است.

کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه دارای یک سطح براق و صیقلی است و در واقع یک نوع کاغذ روکش‌دار محسوب می‌شود. کاغذ گلاسه دارای ویژگی‌هایی از جمله وزن نسبتا سنگین، سطف صاف و کیفیت بالاست. به دلیل سطح صاف این کاغذ، در زمان چاپ جوهر به شکل کاملا یکنواخت بر روی آن پخش می‌شود. مرغوب‌ترین نوع کاغذی که در بازار وجود دارد کاغذ گلاسه است. رایج‌ترین و پر‌استفاده ترین گرماژ کاغذ گلاسه حدودا بین 90 تا 150 گرم است. کاغذ گلاسه برای چاپ‌های لوکس و اعلا و همچنین رنگی گزینه بسیار مناسبی است.

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت به صورت چند لایه است و بیشتر در صنعت بسته‌بندی کاربرد دارد. با توجه به خمیر مورد استفاده در ساخت این کاغذ، بافت آن بسیار محکم بوده و در برابر پارگی مقاوم است. این کاغذ  با گرماژ بین 180 تا 500 در بازار موجود است و در 2 رنگ قهوه‌ای و سفید تولید می‌شود. رنگ اصلی کاغذ کرافت بلافاصله پس از ساخت قهوه‌ای می‌باشد و در صورت سفارش مشتری به رنگ سفید تولید می‌شود. بافت محکم این کاغذ باعث شده در تولید جعبه‌های سخت برای بسته‌بندی‌های با‌دوام مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین از این کاغذ برای ارسال نامه‌های اداری و بسته‌بندی خشکبار استفاده می‌شود.

کاغذ بریستول

کاغذ بریستول کاغذی ضخیم است که آن را با عنوان مقوای سبک هم می‌شناسند و دارای چهار لایه می‌باشد که با فشار زیاد بهم چسبانده شده‌اند. گرماژ این کاغذ تقریبا 145 گرم است و در تولید پاکت‌های پستی کاربرد زیادی دارد. جالب است بدانید نام این کاغذ برگرفته از بریستول در جنوب انگلستان است که برای اولین بار کاغذ بریستول در آنجا ساخته شده است.

کاغذ سنگی

این نوع کاغذ یک کاغذ بازیافتی می‌باشد که از قطع شدن درختان و از بین رفتن محیط زیست جلوگیری می‌کند. جنس این کاغذ از سنگ‌های معدنی است. امروزه از معادن کلسیت برای ساخت کاغذ استفاده می‌کنند. از جمله مزایای این نوع سنگ می‌توان به مقاومت بالا در مقابل حرارت، رطوبت و هجوم حشرات نام برد.

کاغذ پشت چسبدار

همانطور که از اسم این کاغذ مشخص است یک سمت آن چسب دارد و بر روی چسب، یک لایه سیلیکونی قرار می‌گیرد. در زمان استفاده، رویه سیلیکونی آن را باز می‌کنند و کاغذ را به سطح مورد نظر می‌چسبانند.

کاغذ الوان

این کاغذ به کاغذ تحریر شباهت زیادی دارد با این تفاوت که رنگی است. کاغذ الوان دارای رنگ‌های مختلفی می‌باشد که در چاپ محصولاتی مانند فاکتور مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نسخه فاکتور خریدار و فروشنده از هم متمایز شوند. گرماژ کاغذ الوان تقریبا پایین است و بین 60 تا 80 گرم می‌باشد.

انواع کاغذ

انواع کاغذ بر اساس گرماژ

گرماژ چیست؟ بهتر است قبل از اینکه به دسته‌بندی کاغذ بر اساس گرماژهای مختلف بپردازیم کمی درباره مفهوم گرماژ صحبت کنیم. گرماژ در واقع گرم بر متر مربع است که به طور خلاصه به آن GSM می‌گویند و کوتاه شده عبارت Grams per square meter است. به بیان دیگر گرماژ، چگالی یک جسم به ازای حجم آن است. اگر در حوزه چاپ و تبلیغات فعال هستید حتما کلمه گرماژ را شنیده‌اید. ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از گرماژ ارائه داد این است که میزان کیفیت یک کاغذ را مشخص می‌کند. هرچه گرماژ کاغذ بیشتر باشد، کیفیت و ضخامت کاغذ بالاتر و بالطبع گران‌تر است.

گرماژ کاغذ چیست و انواع گرماژ کاغذ کدامند؟

اکنون که با تعریف واژه گرماژ آَشنایی پیدا کردید، حتما منظور از گرماژ کاغذ را هم درک می‌کنید. گرماژ کاغذ نشان دهنده چگالی کاغذ یا همان وزن پایه کاغذ است. بدون در نظر گرفتن طول و عرض یک کاغذ، اندازه‌گیری وزن آن بر اساس یک متر مربع از آن کاغذ است. به طور مثال وقتی گرماژ یک کاغذ 100 است به این معنی می‌باشد که وزن یک ورق آن در ابعاد یک متر مربع 100 گرم است.

بسته به اینکه کاغذ را برای چه مصارفی تهیه می‌کنیم باید گرماژ آن را انتخاب کنیم. پس بهتر است قبل از خرید کاغذ مخصوصا در حجم بالا به این نکته خوب دقت کنیم. کاغذها را بر اساس گرماژ آنها می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

کاغذ تحریر 70 گرمی

کاغذ تحریر 70 گرمی اغلب در دستگاه‌های کپی و چاپگرها استفاده می‌شود. انتخاب کاغذ با گرماژ مناسب برای قرار دادن در پرینترها و دستگاه‌های کپی مساله بسیار مهمی است، چرا که این دستگاه‌ها به میزان ضخامت کاغذ حساسیت بالائی دارند و اگر کاغذ نامناسبی در آنها قرار بدهیم آسیب خواهند دید.

کاغذ تحریر 80 گرمی

پرکاربردترین کاغذ در چاپ کتاب، کاغذ تحریر با گرماژ 80 است. همچنین در چاپ سربرگ، تراکت، فاکتور، بروشور و … نیز می‌توان از این کاغذ استفاده کرد.

کاغذ تحریر 90 گرمی

این نوع کاغذ بیشترین میزان استفاده را در پرینترهای اداری دارد و بهتر است بگوئیم متداول ترین کاغذ مورد استفاده در این دستگاه‌هاست. کاغذ تحریر با گرماژ 90 در چاپ کتاب‌های رنگی و بروشور کاربرد دارد.

کاغذ تحریر 100 گرمی

به دلیل انعطاف پذیری و مقاومت بالایی که کاغذ تحریر 100 گرمی در برابر پارگی دارد بهترین گزینه برای محصولات چاپی است که تا می‌خورند مانند بروشورهای چند لتی تبلیغاتی، دفترچه راهنمای مصرف محصولات و کاتالوگ.

کاغذ تحریر 120 گرمی

کاغذ 120 گرمی هم در چاپ بروشور کاربرد دارد و با توجه به اینکه ضخامت بیشتری دارد، جلوه زیباتر و حرفه‌ای تری به کار می‌دهد. اگر به دنبال ظاهر جذاب محصولات چاپی هستید و می‌توانید بودجه بیشتری به این کار اختصاص دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم در چاپ بروشورهای تبلیغاتی خود حتما از این کاغذ استفاده کنید.

کاغذ گلاسه 135 گرمی

این کاغذ سفید رنگ است و با توجه به نوع آن سطح صاف و براقی دارد. از این کاغذ در چاپ کارت ویزیت و عکس استفاده می‌شود چون چاپ تصویر روی آن کیفیت بسیار خوبی دارد.

کاغذ گلاسه 150 گرمی

این کاغذ مانند سایر کاغذهای گلاسه دارای یک سطح برق و صیقلی است و با توجه به ضخامتی که دارد در تولید انواع تقویم کاربرد زیادی دارد.

کاغذ گلاسه 150 گرم به بالا

کاغذهای گلاسه با گرماژ بالاتر از 150 برای چاپ‌های بسیار با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌خواهیم جزئیات تصویر در آن به خوبی دیده شود، چون این کاغذ رنگ‌ها را زیباتر و زنده‌تر نشان می‌دهد.

انواع کاغذ بر اساس اندازه

آخرین دسته‌بندی که می‌خواهیم به آن بپردازیم بر اساس اندازه است. پرمصرف ترین سایز کاغذ در بازار، A4 می‌باشد که در طول روز به وفور با این سایز کاغذ سروکار داریم یا مثلا سایز اغلب تراکت‌هایی که در شهر پخش می‌شود سایز A5 است. سایز  A4در بسیاری از کشورها به عنوان سایز استاندارد کاغذ برای مکاتبات و نامه‌نگاری‌های اداری تعیین شده است. در جدول‌های زیر سایز کلیه کاغذهای سری A و سری B را به طور دقیق برای شما آورده‌ایم.

اندازه کاغذ سری A

عرض x ارتفاع (میلی متر)
کاغذ A0۸۴۱×۱۱۸۹ mm
کاغذ A1۵۹۴×۸۴۱ mm
کاغذ A2۴۲۰×۵۹۴ mm
کاغذ A3۲۹۷×۴۲۰ mm
کاغذ A4۲۱۰×۲۹۷ mm
کاغذ A5۱۴۸×۲۱۰ mm
کاغذ A6۱۰۵×۱۴۸ mm
کاغذ A7۷۴×۱۰۵ mm
کاغذ A8۵۲×۷۴ mm
کاغذ A9۳۷×۵۲ mm
کاغذ A10۲۶×۳۷ mm

 

اندازه کاغذ سری B

عرض x ارتفاع (میلی متر)
کاغذ B0۱۰۰۰×۱۴۱۴ mm
کاغذ B1۷۰۷×۱۰۰۰ mm
کاغذ B2۵۰۰×۷۰۷ mm
کاغذ B3۳۵۳×۵۰۰ mm
کاغذ B4۲۵۰×۳۵۳ mm
کاغذ B5۱۷۶×۲۵۰ mm
کاغذ B6۱۲۵×۱۷۶ mm
کاغذ B7۸۸×۱۲۵ mm
کاغذ B8۶۲×۸۸ mm
کاغذ B9۴۴×۶۲ mm
کاغذ B10۳۱×۴۴ mm

 

بهترین روش جهت انتخاب کاغذ برای چاپ

تا اینجا درباره انواع مختلف کاغذها، ویژگی‌ها و کاربردهای آنها آشنا شدیم. انتخاب کاغذ مناسب در کیفیت چاپ محصولات، تاثیر بسزایی دارد. بهتر است با داشتن شناخت کافی از انواع کاغذها و ویژگی‌های آنها اقدام به خرید کاغذ نمایید. یووی پرینت یک مجموعه حرفه‌ای در زمینه چاپ و تبلیغات است که در تولید محصولات چاپی خود از مرغوب‌ترین کاغذها استفاده می‌کند. قبل از سفارش محصولات چاپی می‌توانید جهت انتخاب کاغذ مناسب از راهنمایی‌های کارشناسان متخصص این مجموعه بهره‌مند شوید. مشاوران حرفه‌ای ما در تمامی روزهای هفته حتی ایام تعطیل و بصورت 24 ساعته آماده پاسخگوئی به سوالات شما می‌باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *