لوگوی سایت

دستگاه چاپ و انواع آن را در صنعت چاپ بهتر بشناسید !

دستگاه چاپ ماشینی است که برای اعمال جوهر یا سایر مواد روی یک سطح استفاده می شود. این یک ابزار ضروری در صنعت چاپ است و در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شود.
دستگاه چاپ

دستگاه چاپ

دستگاه‌های مختلف در صنعت چاپ

      جدای از تفاوت در نوع و محل استفاده از دستگاه‌های مختف در صنعت چاپ باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این دستگاه‌ها در بسیاری از موارد با هم همپوشانی دارند و اکثر اوقات دستگاه‌های مختلف و روش‌های مختلف چاپ توان انجام کارهای مختلف را دارند. ما با توجه به صرفه و محل نیاز و متریال مورد استفاده در هر پروژه سیستم چاپ تعیین می‌شود.

دستگاه های چاپ افست

      برای مثال برای چاپ با تیراژ و سرعت خیلی بالا ( مثل روزنامه ) از یک نوع چاپ بخصوص ( رول ) استفاده می‌شود. در حالیکه برای تیراژ‌های پایین و اندازه کوچکتر از یکی دیگر از دستگاه‌های خانواده افست به نام GTO استفاده می‌شود. در این مقاله تلاش می‌کنیم به برخی از این دستگاه‌ها که امروز مراجعه بیشتری به آنها می‌شود را خلاصه وار توضیح دهم.

چاپ افست شیت-فد

      نام چاپ افست از تکنیک مربوط به آن گرفته شده است. در این نوع از چاپ که عمومی ترین حالت آن است. جوهر از یک صفحه لاستیکی عبور و به سطح فلزی مخصوص چاپ و بعد از آن بر روی کاغذ منتقل می‌شود.

 

<< طراحی و چاپ روی پلاستیک یکی از ایده های خارق العاده در صنعت امروزی >>

 

چاپ لیتوگرافی

      در این نوع از چاپ از روش لیتوگرافی استفاده می‌شود. در روش با فرایند لیتوگرافی برای انجام امور چاپ از ورق‌های آلومینیومی (معمولا) به نام زینک یا پلیت استفاده می‌شود. پلیت‌ها در مراکز لیتوگرافی و از فایل طرح‌های آماده چاپ به دست می‌آیند.

      بر روی پلیت بخش‌های تیره نشان دهنده مقدار رنگی (جوهر) است که بر روی کاغذ چاپ می‌شود. به این معنی که اگر تیرگی روی پلیت صد در صد باشد رنگ مربوطه (CMYK) به طور 100 درصد چاپ می‌شود و هر چقدر این تیرگی کمتر شود به همان نسبت رنگ (جوهر) کمرنگ تر بر روی کاغذ چاپ می‌شود.

 

تفاوت کد رنگ های CMYK و RGB

 

متریال های مناسب برای چاپ افست

      سیستم چاپ افست بر روی کاغذ، مقوا، پلاستیک و یا سایر مواد قابل استفاده است اما الزاما باید دارای سطح صاف باشد.

 

دستگاه چاپ

 

انواع دستگاه چاپ افست از نظر اندازه

      انواع دستگاه چاپ بر اساس بزرگترین اندازه ای که امکان چاپ آن را دارند نامگذاری می‌شود. این اندازه‌ها از استانداردهای جهانی این صنعت تبعیت می‌کنند و می‌توان گفت که در همه جای دنیا ثابت و یکسان هستند. همچنین در نظر داشته باشید مقیاس نامگذاری بر اساس حداقل اندازه استاندارد « ورق » گفته می‌شود.  و کوچکترین اندازه این مقیاس 35*50 سانتی متر است که به آن یک ورقی گفته می‌شود.

 

دستگاه چاپ افست GTO

      ماشین چاپ یک ورقی به نام GTO شناخته می‌شود. GTO اختصار اصطلاح Grosser Tiegel Offset می‌باشد. که به معنی « جبران هزینه‌های بزرگ » ( اصطلاح آلمانی ) است. از دیگر اندازه‌هایی که توسط این دستگاه چاپ می‌شود می‌توان به 25*35 سانتی متر اشاره کرد. که به آن «نیم ورقی» گفته می‌شود. چاپ با دستگاهGTO کم هزینه ترین و بهترین گزینه برای چاپ افست در تیراژ پایین (تا 5000 برگ) می‌باشد.

 

دستگاه چاپ افست 2 ورقی

      دستگاه چاپ با اندازه سیلندر 50 *70 سانتی متر دستگاه 2 ورقی نام دارد. این اندازه از دستگاه به مراتب از سایر دستگاه‌های موجود در بازار «ایران» بیشتر است؛ چرا که تقاضای چاپ در این اندازه به مراتب بالاتر از سایر اندازه‌هاست. همچنین هزینه و سرعت و کیفیت چاپ با این دستگاه‌ها نیز باعث مراجعه بیشتر به چاپخانه هایی با این نوع دستگاه می‌باشد. کاغذهایی با اندازه 60  *45  سانتی متر که یک و نیم ورقی گفته می شوند، نیز با این دستگاه چاپ می شود.

 

دستگاه چاپ افست 4.5 ورقی

      به اندازه 70 * 100  سانتی متر 4.5 ورقی گفته می‌شود. در حال حاضر به طور مرسوم بزرگترین اندازه برای چاپ افست می‌باشد. پروژه‌هایی که تیراژ یا اندازه بالاتری دارند را با این دستگاه چاپ می‌کنند. از لحاظ کیفیت بسته به نوع دستگاه و مدل چندان تفاوتی با 2 ورقی ندارد اما در کل هزینه نگهداری و چاپ با آن بیشتر است.اندازه کاغذ 60 *90 سانتی متر نیز با این دستگاه چاپ می شود.

 

دستگاه چاپ افست رول (وب-فد)

      عمده ترین تفاوت چاپ افست رول-فد و شیت-فد در نوع تغذیه کاغذ دستگاه است. در چاپ شیت از کاغذهای برش خورده با اندازه‌هایی که توضیح دادم استفاده می‌شود و در چاپ رول کاغذ به صورت رول‌های پیوسته وارد دستگاه می‌شود، که معمولا حدود ده تن وزن دارند. جدای از این تفاوت، در سرعت و هزینه چاپ و البته کیفیت خروجی چاپ نیز تفاوت‌های عمده ای بین چاپ رول و شیت وجود دارد.

 

دستگاه چاپ افست – رول- فد

      چاپ رول در سرعت بالا می‌تواند تا 60 هزار نسخه در ساعت خروجی چاپی از فرم مربوط به خود داشته باشد در حالیکه در چاپ شیت این سرعت معمولا امکان چاپ بیش از 12هزار نسخه را ندارد. البته این را هم باید در نظر گرفت که قطعا کیفیت چاپ در دستگاه شیت به مراتب بالاتر از چاپ رول هست و به همان نسبت مقدار کاغذی که برای تنظیم رنگ استفاده می‌شود و معمولا دور ریخته می‌شود در چاپ شیت بسیار کمتر از چاپ رول است.

      در چاپ شیت معمولا دو روی کاغذ با هم چاپ نمی شود. چون عموما دستگاه‌های چاپ شیت 4 رنگ هستند و این تعداد برج رنگ برای چاپ یک روی کاغذ استفاده می‌شود.  دستگاه‌های با 8 برج رنگ که امکان چاپ دو روی کاغذ را به صورت همزمان دارند. هزینه بسیار بالایی دارند و تنظیم رنگ در آنها به سختی انجام می‌شود و به طور کلی مقرون به صرفه نیست. اما در چاپ رول الزاما دو روی کاغذ به صورت همزمان چاپ می‌شود به این دلیل که یک دستگاه چاپ رول تنها عملیات چاپ را انجام نمی دهد. بلکه عملیات چاپ – خشک کنی – تا کردن کل پروژه به صورت همزمان انجام می‌شود.

نمونه های چاپ افست در یووی پرینت

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *