لوگوی سایت

تراکت و بروشور چه تفاوت هایی دارند؟

با توجه به توسعه صنعت چاپ در دنیای مدرن، بسیاری از کسب و کارها برای معرفی برند خود و به نمایش گذاشتن کالا و خدماتی که در بازار ارائه می کنند از روش های چاپی تبلیغات استفاده می کنند. چاپ و توزیع تراکت و بروشور از راه های رایج و البته با بازدهی بالا می باشد. ما در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت های این 2 راه بازاریابی آشنا کنیم پس اگر صاحب یک شرکت هستید و یا مسئول فروش و بازاریابی یک محصول می باشید و می خواهید تفاوت این روش ها را بدانید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
تفاوت بروشور و تراکت

پیش از اینکه به سراغ بیان تفاوت های بین تراکت و بروشور برویم، بهتر است ابتدا به صورت مختصر به تعریف هر یک از آنها بپردازیم.

تراکت (flyer) از راه های رایج تبلیغات برای عموم افراد جامعه است و با نام های کاتالوگ یک برگی یا تک برگی هم شناخته می شود. تراکت جنبه اطلاع رسانی و تبلیغاتی دارد، در اکثر موارد کاغذ تراکت تا نمی خورد و روی آن یک نوشته کوتاه درباره محصولات، افتتاحیه ها، جشنواره های تخفیف و … چاپ می شود و البته می تواند حاوی تصاویر نیز باشد.

اما بروشور چیست؟ بروشور (brochure) نسبت به تراکت در ابعاد بزرگتری چاپ می شود و به آن دفترچه یا کتابچه هم می گویند. کاغذ آن تا می خورد و حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به تراکت می باشد. به طور مثال نحوه استفاده از یک محصول یا دستورالعمل مصرف یک دارو روی بروشورها چاپ می شود.

 

تفاوت بروشور و تراکت

تفاوت بین بروشور و تراکت در چیست؟

علیرغم شباهت هایی که این 2 محصول چاپی با هم دارند دارای تفاوت های اساسی نیز می باشند از جمله اینکه نحوه چاپ آنها، کاربری، موارد استفاده و همچنین محتوای درج شده در تراکت و بروشور متفاوت است، ابعاد و قیمت چاپ این دو نیز با هم فرق می کند بنابراین خوب است برای جلوگیری از اتلاف بودجه تبلیغاتی شرکت ها، قبل از سفارش چاپ این دو محصول اطلاعات لازم را داشته باشید تا با توجه به اهداف تجاری شرکت، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه درباره هر یک از تفاوت های گفته شده به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

 

تفاوت در نحوه چاپ

اولین تفاوتی که می خواهیم به آن بپردازیم تفاوت در نحوه چاپ است. با توجه به اینکه یکی از مهمترین مزیت های روش افست، دقت بالا در جزئیات است، برای چاپ بروشور بهترین روش می باشد و با استفاده از آن می توان بروشورهای خاص و با کیفیت بالا را چاپ و در اختیار مشتریان قرار داد. چاپ تراکت نیز به یکی از 2 روش چاپ افست یا دیجیتال انجام می شود. به طور کلی چاپ دیجیتال در تیراژهای پایین مقرون به صرفه است. قابل ذکر است امکان چاپ تراکت به هر دو صورت یک رو و دورو وجود دارد ولی با توجه به اینکه گاها روی زمین می افتد طراحی دورو گزینه مناسب تری است تا به هر طرفی که بیفتد توجه رهگذران را به خود جلب نماید. اما طراحی و چاپ بروشورها در اغلب موارد به صورت دورو می باشد.

بروشور یا تراکت

تفاوت در نوع محتوا

با توجه به سایزهای نرمال تراکت، حجم محتوای مندرج در آن کم است. محتوای متنی و تصویری موجود در تراکت با توجه به هدف چاپ آن می تواند متفاوت باشد. از تراکت با اهداف مختلفی از جمله تبلیغ کالا و خدمات، معرفی برند، بیان شعارهای تبلیغاتی، اطلاع رسانی درباره رویدادها و شرایط ویژه یک کسب و کار مانند قرعه کشی و جشنواره تخفیف، تبلیغ کاندیدهای انتخاباتی، فراخوان های سیاسی و … استفاده می شود. اما همانطور که در بالا گفته شد بروشورها به دلیل اینکه در اندازه بزرگتری نسبت به تراکت چاپ می شوند و چند لتی هستند فضای کافی برای درج اطلاعات بیشتری را دارند. محتوای مندرج در انواع بروشورهای آموزشی و تبلیغاتی شامل توضیح ویژگی های محصول، دستورالعمل، نحوه استفاده و نگهداری از آن می باشد.

 

تفاوت در نوع کاربرد

چاپ تراکت از کاربردی ترین ابزارهای تبلیغاتی در میان صاحبان کسب و کارها است. تراکت ها غالبا تک برگی هستند و دارای اطلاعات مختصر و مهم می باشند. هدف از چاپ تراکت انتقال یک مفهوم کوتاه به مخاطب است. در واقع هدف اصلی از چاپ تراکت جذب مشتری است. اما بروشور اساسا برای معرفی و شرح کالا و خدمات ارائه شده توسط کسب و کارها یا حتی معرفی خود شرکت، بیزنس و برند چاپ می شود. از سایر کاربردهای بروشور می توان به منوی کافی شاپ ها و رستوران ها به ویژه رستوران های بیرون بر اشاره کرد که به صورت بروشور چاپ و در اختیار مشتریان قرار داده می شود.

 

تفاوت در ابعاد

اندازه تراکت را باید با توجه به نوشته و تصویری که می خواهید روی آن چاپ کنید انتخاب نمایید. ما به شما توصیه می کنیم اگر قصد چاپ محتوای متنی با تعداد کلمات بالا را بر روی تراکت دارید حتما اندازه بزرگتری سفارش دهید تا کلمات به راحتی قابل خواندن باشند. تراکت ها در سایزهای مختلف تولید می شوند اما اندازه های A5 و A6 پر طرفدارترین اندازه در سفارش چاپ تراکت در بین مشتریان می باشند.

در چاپ بروشور نیز هیچ محدودیت سایزی وجود ندارد و شما می توانید با توجه به کاربرد آن و هدفی که از چاپ آن دارید سایز دلخواه خود را سفارش دهید اما می توان گفت اندازه های رایج بروشور A4 و A5 می باشد. ناگفته نماند اگر تمایل به چاپ بروشور راهنمای استفاده از محصولات را دارید بهتر است بدانید شکل مربعی با اندازه 19 در 19 پرکاربردترین سایز آن می باشد.

تراکت یا بروشور

تفاوت در قیمت

مهمترین تفاوت تراکت و بروشور در قیمت آنهاست. تراکت یکی از روش های مقرون به صرفه و ارزان بازاریابی و تبلیغاتی می باشد که معمولا شرکت های نوپا از آن استفاده می کنند اما با توجه به اهمیتی که بروشور دارد سازمان ها حاضرند بودجه بیشتری به طراحی و چاپ آن اختصاص دهند بنابراین غالبا هزینه چاپ بروشور از تراکت بیشتر است. با توجه به آنچه گفته شد بهتر است برای سفارش طراحی و چاپ بروشور سهل انگاری نکنید و دقت کافی را به خرج دهید تا بودجه تبلیغاتی شرکت به هدر نرود. هزینه چاپ بروشور با توجه به طرح انتخابی، سایز و تیراژ مد نظر شما متفاوت است. تیم یووی پرینت به عنوان یک مرکز چاپ و تبلیغات خوشنام، خدمات چاپ و طراحی تراکت و بروشور را به صورت آنلاین و حضوری با کیفیت بالا و قیمت عالی به مشتریان خود ارائه می دهد.

 

تراکت یا بروشور، کدام برای کسب و کارها بهتر است؟

همه  می دانیم که هر یک از روش های بازاریابی و تبلیغاتی مزایای خاص خود را دارند. تراکت و بروشور به دلیل تفاوت هایی که دارند امکان جایگزینی با یکدیگر را نداشته و هر کدام از آنها نقش مهمی در معرفی و بیان ویژگی های محصول ایفا می کنند. نکته مهم این است که مالکین کسب و کار باید با توجه به استراتژی و بودجه بازاریابی شرکت خود، قبل از سفارش طراحی و چاپ هر یک از روشهای گفته شده فکر و سلیقه به خرج دهند و بهترین انتخاب را داشته باشند تا بالاترین بازدهی را نیز به دست بیاورند.

 

برای استعلام قیمت طراحی و چاپ انواع مختلف تراکت و بروشور کافیست با شماره 02177229401 تماس بگیرید و یا با شماره 09026736723 از طریق پیام رسان های تلگرام و واتساپ با کارشناسان مجموعه یووی پرینت در ارتباط باشید تا از مشاوره رایگان و تخصصی تیم حرفه ای یووی پرینت بهره مند شوید. همکاران ما در 7 روز هفته و به صورت 24 ساعته آماده پاسخگوئی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *