لوگوی سایت

تراکت و کارت ویزیت چه تفاوت هایی دارند؟

در عصر امروز افراد برای معرفی برند و به نمایش گذاشتن کالا و خدماتی که ارائه می کنند از روش های بازاریابی گوناگونی استفاده می کنند. صاحبان کسب و کار اغلب بر اساس اهداف تجاری شرکت و شناختی که از خریداران محصول یا مصرف کنندگان نهایی آن دارند اقدام به انتخاب یک روش تبلیغاتی کارامد می کنند. از جمله ساده ترین و مقرون به صرفه ترین این روش ها، استفاده از تراکت و کارت ویزیت است. اگر صاحب یک کسب و کار هستید یا مسئولیت بازاریابی و فروش یک محصول را به عهده دارید و می خواهید از سیر تا پیاز این 2 روش بازاریابی محبوب را بدانید، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
تراکت یا کارت ویزیت

کارت ویزیت چیست؟

با اینکه مفهوم کارت ویزیت و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست اما بهتر است در ابتدا کمی راجع به آن صحبت کنیم. کارت ویزیت که به آن بیزنس کارت هم گفته می شود یکی از اقتصادی ترین راه های بازاریابی محسوب می شود. اگر در طراحی و چاپ کار ویزیت خلاقیت به خرج دهید، بدون شک شانس بیشتری خواهید داشت تا مشتری برند شما را در خاطر خود نگه دارد و بعدها با شما تماس بگیرد. معمولا اطلاعات مختصر و مهمی روی کارت ویزیت درج می شود تا امکان برقراری ارتباط یا تماس بعدی برای گیرنده کارت فراهم شود. ازجمله این اطلاعات می توان به این موارد اشاره کرد:

  • اطلاعات کسب و کار و نام شرکت
  • حوزه فعالیت
  • نام شخص و سمت او در شرکت یا سازمان
  • شعار تبلیغاتی شرکت
  • لوگوی برند/ شرکت
  • اطلاعات ارتباطی مانند شماره همراه، نشانی، آدرس ایمیل و صفحه اینستاگرام
برای سفارش کارت ویزیت از یووی پرینت کلیک کنید

تراکت چیست؟

تراکت از راه های اقتصادی و رایج تبلیغات برای عموم مردم است و در بازار با نام های کاتالوگ تک برگی یا یک برگی و فلایر هم شناخته می شود. تراکت کاغذی است که اغلب اوقات تا نمی خورد و روی آن متن کوتاهی درباره یک رویداد، جشنواره، برند، کالا و خدمات ارائه شده از سوی کسب و کارها نوشته می شود. گاهی نیز حاوی تصویر و عکس است و جنبه اطلاع رسانی و تبلیغاتی دارد. تراکت غالبا در محل های پر رفت و آمد شهر مثل خیابان های شلوغ، ورودی ایستگاه های مترو، ورودی پاساژها، نمایشگاه ها، کنگره ها، سمینارها و … پخش می شود . البته ممکن است توزیع تراکت از طریق نصب روی دیوار، چسباندن روی پیاده رو و تابلوی اعلانات هم انجام شود. برای اینکه توجه افراد به تراکت جلب شود گاهی آنها را لای درب خانه ها یا زیر برف پاک کن ماشین ها هم می گذارند.

ضمنا استفاده از تراکت به دلیل هزینه پایین چاپ و طراحی می تواند برای استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا که نمی توانند بودجه زیادی به تبلیغات اختصاص دهند روش بسیار خوبی است.

یووی پرینت به عنوان مرکز چاپ و تبلیغات با سابقه، کلیه خدمات چاپ و طراحی کارت ویزیت و تراکت را هم به صورت آنلاین و هم حضوری با کیفیت عالی و قیمت مناسب به مشتریان خود ارائه می دهد.

 

تفاوت های تراکت و کارت ویزیت در چیست؟

تا اینجا با تعریف کلی کارت ویزیت و تراکت آشنا شدیم. اگر چه وجه تشابه کارت ویزیت و تراکت در این است که هر دوی آنها از روش های ساده، کم هزینه، متداول و دارای بازدهی بالا برای تبلیغات یا اطلاع رسانی محسوب می شوند اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. اگر می خواهید بودجه بازاریابی شرکت به هدر نرود، باید با تفاوت های این 2 روش از نظر نحوه طراحی و چاپ کاملا آشنا باشید تا بتوانید بر اساس نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

استفاده از تراکت چه کاربردها و مزایایی دارد؟

انواع تراکت

تفاوت در نحوه طراحی کارت ویزیت و تراکت

همانطور که گفتیم کارت ویزیت و تراکت از نظر نحوه طراحی با هم متفاوت هستند. وقتی از طراحی کارت ویزیت و تراکت حرف می زنیم منظور ما کل محتوای متنی و گرافیکی است که روی آنها درج و چاپ می شود که در ادامه می خواهیم به تفاوت های آنها بپردازیم. مطمئن باشید اگر در طراحی کارت ویزیت و تراکت وسواس به خرج ندهید و یک طرح معمولی، تکراری و بدون کیفیت انتخاب کنید در انبوه تراکت ها و کارت ویزیت ها گم می شوید و شانس دیده شدن و به خاطر سپرده شدن را از دست می دهید.

طراحی کارت ویزیت به گونه ای است که صرفا اطلاعات مهم و ضروری شرکت آن هم به صورت کوتاه روی آن نوشته می شود اما در تراکت ها می توان اطلاعات بیشتری از محصولات، قیمت ها، برند، شرکت، فروشگاه یا رویداد ها ارائه کرد.

در طراحی کارت ویزیت باید اصل سادگی را در نظر گرفت و بر اساس رنگ و فرم لوگو و همچنین استراتژی های مارکتینگ شرکت، جذاب ترین طراحی را انتخاب کرد ولی در طراحی تراکت ها با توجه به اینکه شامل محتوای بیشتری می باشند، انتخاب تیتر جذاب و فونت خوانا مهمترین مساله ای است که باید مد نظر داشت. اگر فونت مناسب انتخاب شود حتی یک تراکت سیاه و سفید نیز می تواند برای افراد جلب توجه کند.

با توجه به اینکه هدف اصلی ارائه کارت ویزیت، دادن اطلاعات تماس و استمرار رابطه تجاری می باشد بهتر است در طراحی آن از روش های معمول جذب مشتری استفاده نشود اما به طور مثال در تراکت ها می توان کد تخفیف یا کوپن و همچنین شرایط ویژه ای که برای مشتریان در زمان خرید در نظر گرفته می شود عنوان کرد.

شما مشتریان عزیز یووی پرینت می توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، طراحی دلخواه خود را برای کارت ویزیت و تراکت به صورت فایل از طریق پیام رسان ها یا آدرس ایمیلی که در سایت www.uvprint.ir  مشاهده می کنید برای ما ارسال کنید و مابقی کار را به کارشناسان حرفه ای یووی پرینت بسپارید.

 

تفاوت در نحوه چاپ کارت ویزیت و تراکت

همانطور که کارت ویزیت و تراکت در نحوه طراحی فرق دارند، در نحوه چاپ هم دارای تفاوت هایی هستند.

اولین موردی که می توان از آن نام برد جنس کاغذ یا ماده ای است که در چاپ آنها استفاده می شود. در مجموعه یووی پرینت تراکت ها معمولا روی 2 نوع کاغذ تحریر 80 گرمی و 80 گرمی ایرانی و همچنین 2 نوع کاغذ گلاسه  135گرمی و 170 گرمی چاپ می شود. اما چاپ کارت ویزیت روی طیف گسترده ای از متریال اجرا می شود که انواع آنها را می توانید در سایت یووی پرینت مشاهده کنید و در صورت تمایل سفارش دهید مانند کارت ویزیت کتان، لمینت، شیشه ای، برجسته، گلاسه، مخملی، طلاکوب وغیره.

هرچند امکان چاپ کارت ویزیت و تراکت به هر دو صورت یک رو و دورو وجود دارد اما با توجه به اینکه تراکت ها گاها روی زمین می افتند بهتر است به صورت دورو طراحی و چاپ شوند تا به هر طرفی که می افتند بتوانند نظر رهگذران را به خود جلب کنند.

درست است که در این بخش ما درباره تفاوتهای چاپ کارت ویزیت و تراکت صحبت کردیم اما خوب است به یک نکته مهم درباره مقایسه فناوری چاپ آنها هم اشاره کنیم. چاپ کارت ویزیت و تراکت در دفتر یووی پرینت به 2 روش رایج چاپ دیجیتال و افست انجام می شود. همانطور که می دانید هزینه، کیفیت و سرعت چاپ در روش دیجیتال بالاتر از روش افست است. از آنجا که روش دیجیتال محدودیت تعداد چاپ ندارد، برای سفارش تعداد پایین گزینه مناسب تری است. معمولا حداقل تیراژ قابل سفارش کارت ویزیت و تراکت در روش افست 1000 عدد می باشد.

کارت ویزیت یا تراکت

مزایا و معایب کارت ویزیت و تراکت نسبت به یکدیگر

پخش و توزیع تراکت ها آسان است و می توان تعداد زیادی از آنها را در زمان کوتاهی بین عموم افراد جامعه توزیع کرد اما نحوه توزیع کارت ویزیت به این شکل نیست. معمولا در ارتباط با یک شخص خاص، کارت ویزیت ارائه می شود و نمی توان آن را مانند تراکت در سطح شهر پخش کرد.

کارت ویزیت بیشتر برای ارائه اطلاعات ارتباطی به افراد کاربرد دارد در حالیکه تراکت ها علاوه براینکه حاوی اطلاعات تماس مانند شماره تلفن و آدرس هستند می توانند کاربرد تبیغاتی و بازاریابی هم داشته باشند مثلا می توان روی تراکت لیست قیمت محصولات را چاپ کرد یا درباره شرایط ویژه یک افتتاحیه جذاب و تخفیفات دوره ای نوشت.

تراکت ها جنبه اطلاع رسانی هم دارند مثلا می توان از طریق آنها درباره فراخوان های مختلف اجتماعی، سیاسی و هنری اطلاع رسانی کرد.

حجم کاغذی که در چاپ تراکت ها استفاده می شود نسبت به کارت ویزیت بسیار بیشتر است. از آنجا که صرفه جویی در مصرف کاغذ یکی از مسائل مهم جامعه امروزی است می توان آن را یکی از معایب چاپ تراکت در مقایسه با کارت ویزیت دانست.

در جلسات و نشست های کاری معمولا افراد خودشان کارت ویزیت را به طرف مقابل ارائه می کنند اما درباره تراکت ها باید گفت پیدا کردن نیروی کار قابل اعتماد که تراکت ها را واقعا بین مردم پخش کند کار دشواری است.

 

کارت ویزیت یا تراکت، کدام برای کسب و کارها موثرتر است؟

این مهم بر کسی پوشیده نیست که هر یک از این روش ها کاربرد خاص خود را در کسب و کارها دارند. این شما هستید که به عنوان مالک یک برند یا مدیر فروش و بازاریابی یک شرکت با توجه به آنچه که در بالا درباره تفاوت های کارت ویزیت و تراکت، مزایا و معایب و موارد استفاده آنها گفته شد و همینطور بر اساس اهداف و استراتژی های تجاری خود یکی از این دو روش را نتخاب می کنید تا بالاترین بازدهی ممکن را از هزینه تبلیغات داشته باشید.

برای استعلام قیمت طراحی و چاپ انواع مختلف کارت ویزیت و تراکت کافیست با شماره 09101400024 تماس گرفته و از مشاوره رایگان و تخصصی یووی پرینت بهره مند شوید. همکاران ما تمامی روزهای هفته و به صورت 24 ساعته آماده پاسخگوئی به تمامی سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *